مثلهای عامیانه و مرسوم در سنه کوه(۱۳)

۲۰۶a

خانه آقا گردو بسیاره!

بسیاری از مثلهای قدیمی پند و اندرز و در عین حال هشدار و درس اخلاقی بوده اند و در عوض کلمات و جملات عادی با کنایه و ایما و اشاره مقصود خود را به شنونده می رساندند . از آن جمله این مثل که ” خانه آقا گردو بسیاره!” یعنی قناعت باید کرد و توجه باید داشت و حد و مرز خود را رعایت کرد و به عبارت کاملتر به حق خود قانع باید بود که ما در نظر داریم در ادامه مطلب گفت و شنودی با شما کاربران عزیز داشته باشیم و …

البته ما نمی گوییم این مثل در این مورد مطلق و تنهاست بلکه مثلهای زیاد دیگری هم هستند در این مورد که مترادف و بجای این بکار می روند و …

A-(67)

قناعت از ماده قنع گرفته شده است.و به معنای اکتفا کردن به اندک و ضد اسراف کاری است از نظر لغوی: به معنای اکتفا کردن به اندک از آنچه مورد نیاز انسان است.
به معنای زیاد دیگری نیز آمده است: راضی شدن به اندازه نیاز بسنده کردن و صرف کردن. زیاده طلبی نداشتن در خرج و صرف مال و هر چیزی اندازه نگه داشتن و…. و همچنین به معانی صرفه جویی – روحیه بی نیازی – حرص و طمع نداشتن و ضد اسراف کاری می باشد.

در اصطلاح شرعی: صفتی است که با تکرار و تمرین در انسان بصورت ملکه ای درمی آید که باعث خشنودی و راضی شدن به چیز کم و نگه داشتن نفس از زیاده خواهی می شود. شرع مقدس حد و حدود هر چیزی را در مصرف شخص معین کرده است. باید توجه داشت که بیشتر از آن حدی که معین شده و بیشتر از حد لزوم صرف و خرج نشود.
به بیان دیگر می توان گفت: قناعت: رضایت به کم و حسن تدبیر معاش است بدون دوست داشتن زیاده از حد زندگانی و اعتدال و میانه روی نیز می باشد.

از دید احادیث و روایات هم می توانیم به آن نظر افکنیم :

امام علی (علیه السلام) می‏فرماید:
رحم الله عرف قدره و لم یتعد طوره.
خداوند رحمت کند کسی که قدر خویش را بشناسد و از آن تجاوز نکند.
خودشناسی و معرفت النفس از مزایای انسان است. کسی که حدود و ظرفیت خود را بشناسد، زیاده طلبی نخواهد داشت.
مهم‏ترین اصل برای انسان این است که حدود و مرز خود را بشناسد و از حد خود تجاوز نکند و به قول معروف پایش را از گلیمش فراتر ننهد .
علی (علیه السلام) فرمود:
من عرف قدره لم یضع بین الناس.
کسی که قدر و منزلت خویش را بشناسد در میان مردم ضایع نشود.
من تعدی حده اهانه الناس.
کسی که از حد و مرز خود تجاوز کند، مردم او را سبک شمارند.
ما عقل من عدی طوره.
خردمند نیست کسی که به حق خود قانع نباشد.
ما هلک من عرف قدره.
کسی که قدر خود را بشناسد، هلاک نخواهد شد.
بنابر این، تلاش کن که به حد خود قانع باشی و از حد و مرز خود تجاوز نکنی.

i4es

در سایت مردمان مطالب بسیار جالبی را دیدم و برای شما انتخاب نمودم :

در دنیایی که ما بازیگرهای آن هستیم بیش از هر دوران دیگری فرصت طلبی و سوء استفاده گری جای خود را به گذشت و فداکاری داده است. تعداد بسیار زیادی از افراد در اقشار و مشاغل مختلف را دیده ام که هرچقدر قدرتشان برسد بر دیگران اجحاف و گران فروشی می کنند. چه بسیارند کسبه هایی که دیگر به سود متعارف و تعیین شده خود راضی نیستند و می خواهند تمام مشکلات و خواسته ها و آرزوهای خود را از جیب مشتریان بی پناه خود تامین کنند. تنها کافی است که نظارت بر قیمت ها صورت نگیرد و مشتری در موقعیتی باشد که چاره ای جز خرید از آن ها را نداشته باشد، آن گاه است که جناب فروشنده با تمام توان می تازاند و از موقعیت به وجود آمده کمال استفاده را می برد.

اما به نظر شما این کار درست است؟ پس وجدان و مردانگی چه می شود؟ جواب خداوند وصاحب کاینات چه؟ این است پاسخ محبت و وفور نعمت های خداوند به ما؟ آیا این افراد تا به حال به این فکر کرده اند که این کارها تا چه حد از نظر خداوند و دین او درست یا غلط است؟آیا اسلام و کتاب آسمانی ما این اجازه را به ما داده است. مگر بارها از پیامبران و معصومین نقل نشده است که فرموده اند:”به حق خود قانع باشید تا خداوند به شما خیر بدهد“؟

اگر این افراد می توانستند به جای دل بستن به دنیای مادی و تفکرات و عقاید غلط دنیوی به خداوند نزدیکتر شوند و از او طلب خیر و برکت نمایند، شاید اکنون روح، جسم و زندگی سالمتری نسبت به آن چه هستند داشتند و آینده و آخرت زیباتری در انتظار آن ها بود.

بله خیلی سخت است در دنیایی که همه فکر می کنند باید حق خود را از دیگری بگیرند، انصاف و مروت داشت، به حق خود راضی بود و از زیاده خواهی پرهیز کرد.

آن هایی که حق خود را می شناسند و به آن قانع هستند شرح حال زیبایی دارند. آن ها معمولا افرادی آرام و خوش رفتار، خداشناس و قابل اطمینان هستند که از اعتبار بالایی در اجتماع برخوردارند. احترامشان از جانب اطرافیان در همه حال حفظ می شود و دارای زندگی آرام و بی دغدغه ای هستند. مشکلات و بیماری در خانواده و زندگی آن ها کم تر است و موانع زودتر از سر راهشان کنار می روند. خواب های راحتی دارند و از استرس و نگرانی رنج نمی برند. ریال به ریال پولشان برکت دارد و بی خود و بی هدف خرج نمی شود. دارایی و حساب و کتاب مشخصی دارند و تعداد بدهکار و طلب کارهای آن ها مشخص است. کمتر به دام کلاه برداران و دزدان اسیر می شوند و کسب و کار پر رونقی دارند. آخرت زیبایی دارند زیرا به خواسته های خداوند بیشتر توجه کرده اند.

شاید این شرح حال به نظر برخی افراد رویایی و دور از ذهن باشد ولی با دقت و توجه در عمق زندگی آدم‌هایی که به این شکل زندگی می کنند به خوبی می توان دریافت که این موضوع صادق است. شاید مستدام و آشکار نباشد اما اثرات آن همیشه در زندگی این افراد دیده می‌شود.

در مقابل شرح زندگی کسانی که از هر راهی برای رسیدن به منافع خود استفاده می‌کنند و راضی به حق خود نیستند و به عبارتی زیاده خواهی می‌کنند به گونه‌ای است که اگر خودشان از بیرون نظاره‌گر آن باشند به حال خود تاسف می‌خورند.

زندگی و خانواده آن ها اغلب دچار مشکلات و بیماری است. بی بند و باری و فساد بیشتر از دیگران در بین آن‌ها دیده می‌شود. عدم تعهد به رفتار شرافتمندانه انسانی در رفتارشان دیده می‌شود. درآمد آن ها اگر چه به ظاهر چشم گیر است و از اوضاع مالی خوبی برخوردارند، اما همیشه گرفتارند و دارایی هایشان بی خود هزینه می شود یا در نهایت دست نخورده نصیب وارث می شود. اعتبارشان در نزد افراد مومن و خداپرست کم رنگ است. خلق و خوی تندی دارند و اغلب دارای استرس واضطرابند و از بی خوابی رنج می برند.

برخلاف تصور بیشتر ما آدم ها،ثروتمند و غنی شدن با رعایت وجدان و حق و عدالت بهتر به نتیجه می رسد و اثرات آن ماندگار و جاودانه تر خواهد بود. تنها کافی است که به خدا توکل داشت و راه به دست آوردن خواسته و آرزوهایمان را از او خواستار شویم.

۳۷۹

اینها در این منظور بود که برداشت ما ازین مثل به قانع بودن به حق خود و یا قناعت تعبیر شود و اما این مثل را به «حیا »و رعایت آن هم تعبیر کرد که در نهایت به رعایت حد خود بر می گردد .همچنین این مثل میزان زحمت شخص را هم نشان می دهد که برای بدست آوردن آنچه که دارد چه سختی ها و خون دلهایی خورده است و حال تو پشت سر او حرف بی خود می زنی !

اینجاست که نباید چشم در مال و اندوخته دیگران داشت و به حد و اندازه خود و به ظرفیت و داشته های خود قناعت کرد، فلذا چه عالی قدمای ما بیان داشتند که گردو در خانه شخصی بسیار بودن دلیل بر تعرض و دست درازی نیست بلکه او هم به حد خودش برای خودش دارد و تو باید اندازه و حد نگه داری و پاسدار حرمت و احترام خود باشی و …

موفق باشید

DSCF8239
آغوز  رش بالای در خت گردو در سنه کوه و …
DSCF8246
بروشته آغوز  در سنه کوه و …
DSCF8247
یک گردوی کاملا رسیده در سنه کوه و …
DSCF8251
در حال تریک کردن آغوز (پوست کندن ) با دست در سنه کوه و …
DSCF8253
آغوز  تریک شده در سنه کوه شهریور سال ۱۳۹۳ و …
شما می توانید بصورت رایگان در اشتراک ایمیلی این سایت عضو شوید تا مطالب جدید را درون ایمیل خود دریافت کنید.
برای عضویت، ایمیل خود را وارد کرده و بروی اشتراک کلیک کنید...

  1. سلام مهندس
    آغوز رش کیست؟
    چه خوب تلپاس از گردوه جدا
    گناه هم مثل تلپاس از بدن مان جدا بشه خوبه
    قناعت بهترین شیوه ی زندگی ست.
    ضرب المثل شما آیا به معنی پررویی و دلیکی نکردن نیست؟؟
    به روایات مستند کردی بهره بردم

  2. سلام
    جناب آغوز رش اخوی بزرگترم هست چطور مگه ؟ ! او مرد زحمت کشی است
    ای ول راست و درست گفتی !
    می تواند در این مورد هم بکار رود که گاهی به معنی پررویی و دلیکی نکردن هم بکار می رود و حتی موارد دیگری هم و …
    سپاس از دقت و لطف و نظر شما

با خیالی آسوده یک نظر بگذارید...

برگه ها
ads ads ads