مثلهای عامیانه و مرسوم در سنه کوه(۷)

۳s

شال ره گون نه، ته شاهد کیه؟ گونه :مه دم

 هدف از بیان و تشریح اینگونه مثلها و تماثیل آموزش و یادآوری آنها از نسل قدیم به نسل امروزی است که شاید برخی از اینها به گوش نسل جدید هم آشنا نباشد و یا حتی بسیار شنیده باشند اما معنی و مفهوم آنرا کامل درک نکنند و متوجه نشوند و یا شاید دچار نوعی سوء برداشت و سوء تفاهم شوند و یا بدانند ولی موارد کاربرد آنرا ندانند و …

بدین خاطر ترجیح می دهیم شما هم ضمن همراهی اگر توضیح خاصی دارید در نظرگاه بیان فرمایید .

حال به این مثل معروف و پرکاربرد در محل توجه فرمایید:

۸۷۰

استفاده از شهود و شاهد در امور مختلف دارای شرایط و ضوابط خاص خودش است البته شهادت عبارت است از اظهارات اشخاص خارج از دعوی که امر مورد اختلاف را دیده یا شنیده یا شخصاً از آن آگاه شده‌اند یعنی شخصی به نفع یکی از اصحاب دعوی و بر ضرر دیگری اعلام اطلاع و خبر از وقوع امری نماید، اگر وسیله آگاهی گواه قوه بینایی او باشد گواه را شاهد عینی و گواهی او را «مشاهده» نامند و اگر وسیله آگاهی قوه سامعه باشد گواه را شاهد سمعی و گواهی او را «اسماع» خوانند.
در تمامی ادوار و هم‌چنین در همه سیستم‌های حقوقی شهادت شهود به عنوان یکی از ادله اثبات دعوی همواره مورد استفاده طرفین دعوی اثبات ادعاهای آنان بوده است لیکن حدود استفاده و درجه اعتبار آن از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.
اهمیت دلیل مذکور در دوران گذشته به دلیل صداقت انسان‌های آن ادوار از یک سو و فقدان دستاوردهای عملی و تکنیکی از سویی دیگر بسیار بیشتر از دوران فعلی بوده است.
تکلیف اخلاقی و اجتماعی آحاد افراد جامعه در مقابل دستگاه عدالت ایجاب می‌نماید که افراد در مواقع مختلفی اقدام به اداء شهادت نموده و در صورت استدعای طرفین دعوی و نیاز دستگاه قضایی در مراجع قضایی قانونی حضور یافته و مجری قانون را در جهت آشکار نمودن چهره حق یاری نماید.
در جوامعی که افراد به اصول اخلاقی و مذهبی پای بند نباشند استفاده از شهادت می‌تواند اثرات سویی ببار آورد و باعث تضییع حقوق افراد شود بالعکس در جوامعی که افراد مقید به راستگویی هستند و ادای شهادت را تکلیف خود می‌شناسند می‌تواند در احیاء حقوق مؤثر واقع شود؛ از طرف دیگر گواه حتی وقتی که کمال صداقت را داشته باشد باز هم کمتر پیش می‌آید گواهی او خالی از اشتباه و اشکال باشد زیرا ممکن است از حقیقت اموری که بیان آن را از او درخواست می‌کنند کاملاً آگاهی نداشته و واقعه را به درستی ندیده یا نشنیده باشد یا نتوانسته همه را به خوبی در حافظه خود نگهدارد به همین خاطر شرع و به تبع آن، قانون‌گذار شرایط سنگینی برای استماع گواهی معین کرده است (مواد ۱۳۱۳ق. م و ۱۵۵ آ.د.ک) .

شاهد هر کسی شدن در قدیم شوخی بردار نبود و کسی بدین سادگی شاهد کسی نمی شد و ازین نظر بسیار بسیار مراعات می کردند و معمولا از عقوبت و آینده و تاوان شاهد ناحق شدن و حتی حق شدن می ترسیدند و اعتقاد خاصی به قسم و پیامدهای دنیایی و اخروی آن داشتند .

چرا که گواهی دروغ در زمره گناهان کبیره و حرام است و قرآن آن را نهی کرده است، تا حدی که پیامبر خدا (ص) فرمودند: شهادت دروغ با شرک به خدا برابرى می کند.

کسی که در هنگام واقعه‌ای ناظر بوده است و بعد از مدتی هنگام ادا و بیان مطلب در محضر دادگاه، واقعیت را از روی علم و عمد عوض کند و باعث صدور حکم به ناحق شود، از نظر شرع واخلاق و در نگاه جامعه نیز محکوم است و قانون او را مجازات می‌کند.

برای برخی این تصور ایجاد می‌شود که ارائه شهادت کذب فقط در صورتی مشمول ماده ۶۵۰ می‌شود که منجر به صدور محکومیت شود.برابر ماده ۶۵۰ قانون تعزیرات، «هرکس در دادگاه نزد مقامات رسمی‌شهادت دروغ بدهد، به ۳ ماه و ۱ روز تا ۲ سال حبس یا پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شود.» مجازات شهادت دروغ شدید است یعنی حتی اگر تأثیری در صدور رای دادگاه نداشته باشد، اگر اثبات شود که فرد شهادت دروغ داده است باز هم فرد به عنوان شاهد دروغگو به سزای اعمال خود می‌رسد.

در دادگاه قبل از شهادت، فرد را به راستگویی قسم می‌دهند و او را متوجه عواقب شهادتش می‌کنند به این ترتیب فردی که آگاهانه اقدام به ارائه شهادت دروغ می‌کند، مجرم محسوب می‌شود و در اینجا اهمیتی ندارد که شهادت وی در صدور رای دادگاه تأثیری داشته باشد یا خیر؛ زیرا در حقیقت مجازات جرم شهادت دروغ مطلق است.

حال با آگاهی ازین مطلب برخی نزدیکان و فامیلها و هم خط های خود را به شهادت و گواه حرف و عمل خود می گیرند و در چنین زمانی قدمای ما با این تمثیل ” شال ره گون نه، ته شاهد کیه؟ گونه : مه دم ” یعنی به شغال یا روباه می گویند شاهدت کیه؟ میگه: دمم .چرا که در فرهنگ عامه روباه را نماد نیرنگ و حقه بازی و دو رویی و نفاق می دانند و برای همین به انسان ظاهر فریب نیرنگ باز که دنبال ماست مالی و ظاهر فریبی است به روباه صفتی استعاره و تشبیه می آورند .

این مثل بر ملا کننده نوعی شهادت دروغ طرف مقابل هم هست و یا حتی خبر رسانی یک طرفه هرزه گویی است که متاسفانه امروزه بسیار فراوان شده است و آدمی بسیار متاسف می شود از شنیدن برخی اخبار ازین دست که با وجود تلفن و دیگر وسایل ارتباط جمعی باز هم افرادی با شاهد گرفتن افراد سفیه و نادان و بی توجه به عقوبت شهادت دروغ نزد این و آن در مورد انسان با آبرویی سوسه و مایه می روند و عرض خود می برند و زحمت او می دارند و …

باشد تا در این ماه غفران و بخشش و ماه مهمانی خدا همه افراد به خود آیند چون پیشینیان و قدما که هرگز زیر بار شهادت ناحق و دروغ نمی رفتند و ازین نظر بسیار مراعات می کردند بیشتر مراقب رفتار و کردار خود و اطرافیانمان باشیم و …

خدا یا از تو مدد و توفیق

 dfلnb

در دوم ابتدایی خواندیم و بعد شنیدیم و …

 

۲ص۴

بله باید دقت در آموزش داشت که چه چیزی در ذهن کودکانمان لانه می کند واقعیت یا تخیل بی نهایت و …

شما می توانید بصورت رایگان در اشتراک ایمیلی این سایت عضو شوید تا مطالب جدید را درون ایمیل خود دریافت کنید.
برای عضویت، ایمیل خود را وارد کرده و بروی اشتراک کلیک کنید...

  1. سلام.مهندس
    همه ی متن حقوقی و ضرب المثلی تو یک طرف
    این عکس پنیر و زاغک و روباه یک طرف.
    حسابی منو برد توی کلاس ابتدایی.

  2. سلام جناب
    سپاس از لطف شما
    بله همه مون خاطره خوبی داریم اما خیالی که واقعیتی تلخ در خودش نهفته دارد و …

  3. از همون کودکی هم اسیر زود باوری خود بودیم کدوم روباهی دیدی حرف بزنه کدوم کلاغی دیدی که هم کلام روباه باشه,,مگه حیووناتم حرف میزنن گولمون زدن,,,

  4. سلام و درود
    بله دقیقا تخیلی بارم می آورند …

با خیالی آسوده یک نظر بگذارید...

برگه ها
ads ads ads