حرمتهای رو به فراموشی و مستقر در سنه کوه (۱۲)

۲۰ل۳

حرمت خانه و خانواده در سنه کوه

 

یک خانه مکانی است برای استراحت کردن، زندگی کردن و آسودن. در این مکان معمولاً یک فرد و یا یک گروه که گاه تشکیل یک خانواده را می‌دهند زندگی می‌کنند و وسایل خود را در آن نگهداری می‌کنند. در فرهنگ سنتی و عامه ایرانی گاه از اصطلاح «چهار دیواری» به جای خانه استفاده می‌شود.

خانه معمولاً خصوصی‌ترین ملک یک فرد یا یک گروه (گاه خانواده) در اجتماع است که از امنیت و حریمی مشخص و ویژه برخوردار است.در جوامع انسانی، خانواده به گروهی از افراد گفته می‌شود که با یکدیگر از طریق هم‌خونی، تمایل سببی، و یا مکان زندگی مشترک وابستگی دارند. خانواده در بیشتر جوامع، نهاد اصلی جامعه‌پذیری کودکان است.

سازمان ملل متحد (۱۹۹۴) نیز در آمار جمعیتی خود، خانواده را چنین تعریف می‌کند: «خانواده یا خانوار به گروه دو یا چند نفره‌ای اطلاق می‌شود که با هم زندگی می‌کنند؛ درآمد مشترک برای غذا و دیگر ضروریات زندگی دارند و از طریق خون، فرزندخواندگی یا ازدواج، با هم نسبت دارند. در یک خانواده ممکن است یک یا چند خانواده زندگی کنند، تمام خانوارها، هم خانواده نیستند.» 

انسان شناسان به طور کلی نهاد خانواده را این طور طبقه بندی می‌کنند: مادرتباری (مادر و فرزندان او)، زناشویی (زن و شوهر، و فرزندان. که خانواده هسته‌ای نیز خوانده می‌شود)، و خانواده گسترده (consanguinal) یا هم‌خونی که در آن پدر و مادر و فرزندان با دیگران مثلا خویشاوندان در مکان مشترکی زندگی می‌کنند.

همچنین در برخی جوامع مفاهیم دیگری از خانواده وجود دارد که روابط سنتی خانواده را کنار گذاشته‌اند. خانواده به عنوان یک واحد اجتماعیِ جامعه پذیری، در جامعه‌شناسی خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد. تبارشناسی رشته‌ای است که دودمان‌های خانوادگی را در تاریخ مطالعه می‌کند. همچنین اقتصاد خانواده در علم اقتصاد بررسی می‌شود.

اهداف خانواده و اقتضای تأسیس آن ایجاب می‌کند که بانیان آن یعنی زن و شوهر، در تحکیم و پایداری این بنا، نهایت سعی خود را بکنند و با همان انگیزه که بر تشکیل آن اقدام کردند، بر دوام آن اصرار ورزند تا وحدت و پویایی این نهاد مقدس تا پایان حفظ شود.

۴۵فق

شاید مسئله خانه و منزل و مسکن و سکنى از نظر برخی مردم چیزى نباشد، ولى اسلام براى خانه و محیط خانه و اهل خانه و مسؤولیت انسان نسبت به خانه مسائل بسیار مهمى دارد.اسلام، علاقه دارد مرد با زن و فرزندش داراى خانه باشد و داشتن خانه وسیع یا به قدر حاجت و ضرورت را از سعادت و خوشبختى مرد میداند.

اسلام براى خانه و ساختن آن و ورود به آن و خروج از آن شرایط بسیار مهم و قابل توجهى دارد که لازم است به بخشى از شرایط اسلام نسبت به خانه و ورود و خروج آن اشاره شود که دراینجا و یا اینجا می توانید بخوانید .

اسلام به عنوان مکتبی انسان‌ساز، بیشترین توجه را به والایی خانواده دارد. از این رو، این نهاد مقدس را کانون تربیت می‌شمرد. نیک‌بختی و بدبختی جامعه انسانی را نیز به صلاح و فساد این بنا وابسته می‌داند و هدف از تشکیل خانواده را تأمین نیازهای عاطفی و معنوی انسان از جمله دست‌یابی به آرامش برمی‌شمارد.

واژه ی بیت به معنای خانه، هفتاد و یک بار با مشتقات آن در صیغه های بیت و جمع آن بیوت در قرآن کریم آمده است. این کلمات در دوازده مورد با مصداق بیت الله، یعنی کعبه (خانه خدا)، دو مورد برای بیت عتیق، دو مورد بیت معمور و باقی به معنای خانه همان محیط مخصوص زندگی خانواده آمده است.

با نظر به آیات الهی و پرداختن آیات متعددی در قرآن به کلمه بیت، چنین بدست می آید که این مکان مسقف محدود که محل اجتماع و زیست جمعی بشر و اولین محیط رشد و پرورش است، مورد عنایت حق بوده و بر حسب کارایی و جایگاهش در حیات انسانی، از اهمیت بسزایی برخوردار است. در اینجا به بعضی از این موارد می توانید مراجعه کنید.

خانواده با وجود اینکه در اکثر جوامع مورد توجه است در جهان بینی اسلامی اهمیت و ارزش شایان توجهی به آن داده می‌شود. در این جهان بینی خانواده گروهی متشکل از افراد است که دارای شخصیت مدنی ، حقوقی و معنوی است که بر اساس نکاح (عقدی که ارتباط یا مشروعیت ارتباط زن و مرد را معین می‌سازد) پدید می‌آید. چنین ارتباطی یک رابطه ساده انگارانه و فاقد مسئولیت پذیری نیست. بلکه یک پیمان مهم و بااهمیتی است که از جنبه‌های مختلف برای طرفین مسئولیتهایی ایجاد می‌کند. چرا که سلامت چنین پیمانی که اولین پایه‌های تشکیل یک خانواده است ضامنی است برای سلامت کل جامعه.

wذا

کارکرد تربیتی خانواده از دیدگاه اسلام

اسلام از همان ابتدای تولد برنامه‌ها و دستورات خاصی را برای رشد و تربیت کودک تنظیم فرموده و اجرای آن را بر عهده خانواده قرار داده است. بطوریکه در سراسر دوره کودکی و نوجوانی که مهمترین دوران رشد و تربیت کودک است برنامه‌های خاص و سفارشهای تربیتی بسیاری را در انتخاب اسم ، شیر دادن و از شیر گرفتن ، در محبت و مهروزی به کودکان و در رعایت عدالت ، وفای به عهد نسبت به آنها چه در دوره بلوغ و چه در دوره نوجوانی بیان داشته است.

ذر۷۶s

خانواده درسنه کوه

بر اساس تعالیم اسلامی و عرف پذیرفته شده در سنه کوه هم خانواده با عقد دختر و پسر شکل رسمی و قانونی خود را طی سالیان متمادی داشته و دارد . زمان عقد می توانست نزدیک عروسی باشد و یا از اول نامزدی با عقد شروع شود .در هر حال تا عروسی انجام نمی شد افراد را یک خانواده محسوب نمی کردند و در دعوت ها و مراسم جزو افراد تحت تکفل پدر و مادر خود  می دانستند .

سن ازدواج هم در سنه کوه قدیم سن رشد و بلوغ و پس از مرسوم شدن سربازی هم برای پسر بعد از انجام و اتمام خدمت سربازی(نظام وظیفه) معمولا اقدام به تدارک زن و عروسی می کردند ولی امروزه سن ازدواج مناسب شان ، منزلت ، میزان تحصیلات ، شغل ، کار و درآمد افزایش یافته است .ولی بدون همسر بودن و ماندن بسیار قبیح و ناپسند بوده و هست بخصوص برای مردان .

شروع و دوام خانواده در سنه کوه با آمدن فرزند تضمین و مستحکم می شد و تلاش و مسئولیت پذیری طرفین (زن و شوهر) رابرای تامین آینده کودکان خود افزایش می داد . از طرف دیگر تبار پذیری فرزند از ناحیه پدر محسوب می شود فلذا هر فردی تلاش بسیار می نمود که از خود فرزندی به یادگار بگذارد و البته هم کمک کار در امور خانه و خانواده هم فرزند را ارجح و اولی می دانند و برای همین در بررسی بیش از یک قرن اخیر در سنه کوه مشاهده می شود که برای دست یابی و رسیدن خانواده ها به فرزند به هر دلیلی که نداشتند گاهی مرد خانواده تا چند زن هم اختیار می کرد تا به مقصود برسد .البته  نه همزمان بلکه بیشتر مواقع این عمل پس از مرگ و میر اتفاق می افتاد.

در این امر مهم هرگز مشاهده نشد که کانون خانوداه ها از هم بپاشد و اهالی سنه کوه شدیدا به این موضوع معتقدند که زن با یک چادر سفید به خانه شوهر آمد و با لباس سفید که کفنش باشد از خانه اش به سرای دیگر میرود . همین آموزه عرفی کافی بود تا سطح توقعات طرفینی به نحوی چیدمان شود که استحکام خانه و خانواده متزلزل نباشد و در برابر شداید و ناملایمات زندگی با  تدبیر ، حسن ظن ، تحمل و رفتار درست طرفین بر گرمی و حرارت آن بیافزایند نه اینکه با کوچکترین تند بادی خانواده از هم بپاشد.

i45x

در تایید این مدعای ما، شما ملاحظه بفرمایید که در طول یک قرن اخیر با اینکه آگاهی کافی و وافی در مردمان این دیار از مسائل شرعی و قانونی وجود داشت اما تعداد طلاق به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد و بسیار نادر و نایاب است و اگر استثنایی رخ داد پس از سالیان سال هنوز دو خانواده با هم صمیمیت و مراوده ای ندارند و سعی می کنند اصلا با هم همنشین و هم مصاحبت نشوند .این موضوع اوج نفرت نسبت به یک امر دینی و قرآنی اما در عین حال آخرین چاره را در اذهان اهالی بیان می دارد .

البته نکته مهمی که در اینجا باید بطور برجسته ذکر کرد اینکه مردمان سنه کوه اصلا نسبت به کلمه طلاق با هر عنوان و عبارت و مقصودی باشد حساسیت تاریخی خاص و شدیدی داشته و دارند.چرا که طلاق در اسلام منفورترین حلال نامیده شده‌است و از این واقعه عرش الهی می‌لرزد . قرآن به مردان مسلمان سفارش می‌کند که از طلاق همسرانشان خودداری ورزند؛ و سازش را بهتر دانسته است.

موضوع طلاق البته امروزه در جامعه ما چنان افسارگسیخته و فراوان شده است که برخی جشن طلاق هم برگزار می کنند اما در بین مردمان سنه کوه عرفی ناپذیرتنی ، بسیار مضموم و منفور است .

در هر حال احترام متقابل در کانون خانواده اهالی سنه کوه به نحوی ریشه دوانده و جایگاه دارد که برای پرداختن به هر یک شایسته می دانیم در پستهای جداگانه ای حرمت هر کدام را در آینده مورد بررسی و کنکاش و گفتگو قرار دهیم .

۱لhh

اما نکته بسیار مهمی که باید بدان اشاره نماییم و الگویی مناسب برای نسل جوان معرفی کنیم تاثیر و الگوپذیری اهالی سنه کوه از قدیم الایام از زندگی دو همسر نمونه و برجسته تاریخ بشریت یعنی حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت امام علی (ع) است که همیشه در بیان ، گفتار، رفتار و نصایح پیران ما کلام ابتدا و انتها است و تاکید موکدی بر الگو گرفتن از زندگی این دو معصوم برجسته درگاه الهی دارند . در این زمینه نگارنده سخنان و تکه کلامهای بسیاری را از پیران محل بخصوص زنان و مردان کهنسال خوش بیان و خوش فکر زیاد شنیده و به خاطر دارم فلذا دقت در زندگی و رفتار و منش این دو بزرگوار می تواند الگویی ماندگار و جدی برای همه  در همیشه تاریخ باشد .

گذشت، فداکاری ، صمیمیت و کمک در امور خانه و خانواده بخصوص در امرار معاش خانواده مثل کشاورزی و  دامداری در قدیم و کارهای دیگر اعم از تولید محصولات باغی ، باغچه ای و زراعی هنوز هم مرد و زن و فرزند سنه کوهی به کمک هم می شتابند و با گرمی و صفا و لذت روزگار طی می کنند .

و اما حرمت خانه و خانواده بسیار مهم و مورد توجه اهالی سنه کوه بوده و هست ،چرا که خانه محل امن وجود خانواده است و هر کسی لیاقت ورود به این حریم امن را ندارد . اهالی سنه کوه همیشه خانه ای را برای مهمان و غریبه ها بنام ” ایوون” جدای از خانه اهل خود تدارک دیده ، بدین طریق کانون و حریم شخصی خود را از گزند نگاه و حرکات غریبه دور و محفوظ داشته و دارند. از طرف دیگر با هر ناشناسی مراوده و صمیمیت زیاد بوجود نمی آورند مگر از فیلتر سخت و مهم شناخت عبور کند آنگاه با احتیاط کامل رفت و آمد محدود می کنند . 

از آوردن هر نوع غذا و یا مواد حرامی به درون خانه و خانواده پرهیز و ابا داشته و دارند و در خانه ای که خود و خانواده ساکن هستند از مواد حرام شریعت محمدی(ص) به شدت پرهیز می کنند . از جمله مشروبات و امثال آن هرگز در خانه اهالی پاک سنه کوه راه نداشته و ندارد . رعایت این حرمتها باعث گردید که نسل سنه کوهی اکنون از افتخارات بسیار مهمی در منطقه نسبت به جاهای دیگر باشند .  

در عکسهای زیر کمک و همیاری اعضای یک خانواده سنه کوهی در کار را ملاحظه فرمایید :

DSCF3351

DSCF3352DSCF3357

مراحل کاشت سیب زمینی در لته و لتکا سنه کوه و …

DSCF3363

DSCF3365

مراحل کاشت پیازچه و …

20141024_120226

در برداشت خرمندی و انواع ترشی و …

DSCF8943

در کاه خردکنی و …

DSCF8164

DSCF8112

DSCF8098

تمامی اعضای خانواده در همه کارها مشارکت فعال دارند ودر تمامی کارها همه اعضای خانواده کمک می کنند و کوچک بزرگ ندارد بخصوص در برداشت محصولات کشاورزی این مهم نمایانتر است و …

پایبندی به امور خانه و خانواده وجه مشخصه بارز اهالی سنه کوه می باشد.

موفق باشید همولایتی های عزیز و کوشا

شما می توانید بصورت رایگان در اشتراک ایمیلی این سایت عضو شوید تا مطالب جدید را درون ایمیل خود دریافت کنید.
برای عضویت، ایمیل خود را وارد کرده و بروی اشتراک کلیک کنید...

  1. سلام مهندس

    خانواده از زمانی خانواده محسوب میشوند که از ۲ نفر به ۳ نفر تبدیل گردند

    دو نفر با ازدواج کردن تشکیل خانواده نداده اند بلکه با آمدن فرزند به این زوج خانواده گفته می شود

  2. سلام جناب
    جدی میگی؟!!
    نمیدونستم !پس تکلیف اونایی که هرگز بچه دار نمیشن چی میشه ؟!!!
    نظرات غامضی می فرمایی جناب !!!

  3. سلام مهندس

    هم خون بودن ملاک خانواده نیست.
    مگر نظر شما غیر از اینست؟!
    زوج های جوان با قبول سرپرستی دختر یا پسر از بهزیستی هم میتوانند خانواده تشکیل دهند
    مگر نظر شما غیر از اینست؟!
    به نظر شما ازدواج با چند زن فقط به خاطر داشتن فرزند کاری درستی است ؟!
    اگر مشکل بچه دار نشدن از مرد خانواده باشد فکر نمیکنید در حق زنهای خانوده آن مرد ظلم شده است ؟!
    اگر دلایلم کافی نبود باز هم دلیل برایتان بیاورم
    با تشکر

  4. سلام جناب
    تعریف خانواده یکی همخون بودن است جانم اگر امکان دارد بیشتر دقت و مطالعه فرمایید .این تعریف پذیرفته شده جوامع است .
    – پذیرفتن سرپرستی از بهزیستی به همین سادگی و روانی که می فرمایید نیست شرایط بسیار سخت و عجیبی دارد و گاهی فرجام نافرجام …
    -معمولا در قدیم به علت عدم رعایت مسائل بهداشتی توسط بانوان نازایی زنانه بسیار شیوع داشت و معمولا در دومین ازدواج این قضیه روشن می شد و ادامه نمی یافت البته مسائلی که بود را منعکس کردم و نه دلخواه دل من و شما امروزی چون تاریخ نگاری بر مبنای واقعیت باید باشد …
    – باشه بازم منتظر حرفهای منطقی و دقیقتر از شما می مانیم
    ممنون از بذل عنایت شما

  5. سلام مهندس

    درست میفرمایید کلمه فقط را ننوشته ام ((فقط هم خون بودن ملاک خانواده نیست ))

    جوابم را در مورد زنی که از حق مادر شدن محروم شده چه می شود؟!

  6. سلام مجدد جناب
    بلکه فقط مطلق می کند و خدارو شکر هم نظریم …
    سوال بسیار کلیدی و درستی است را مطرح فرمودی و باید به نحوی به این موضوع اندیشید اما به گمانم با اینکه حق طلاق با مرد اما اگر ثابت شود که مرد مقصر است جزو مواردی است که زن می تواند مطابق قانون طلاق گرفته و ازدواج مجدد کند اما از اینکه از مادر شدن محروم شده خواه ناخواه اجری بی نظیر نزد خدا خواهد داشت مثل دیگر معلولیتها که فراوانند و …

  7. شما در مطالب بالا در مورد طلاق صحبتی کردین ..درسته وقتی ازدواج می کنند میگن دختر بالباس سفید پا به خونه بخت میزاره با کفن سفید از اون خونه بیرون میره ولی اگه تو زندگی دو تا جوون که خام هستن وچیزی از مشکلات زندگی نمی دونن وشناختی کافی از همدیگه ندارن فقط به اصرار خانواده ها ازدواج کردن چی باهزار مشکلات دست وپنجه نرم می کنن تا زندگی خودشان راحفظ کنن ولی نمیشه اون وقت باید چیکار کنن بازم باید بسوزن وبسازند که چی بنیاد خانواده حفظ شه مگه میشه مگه خودشون حق یک زندگی اروم وبی
    دغدغه ندارن فقط انقدی رو هم تحمل می کنند به خاطر ابرو وخانواده هستش خودشون باید درد ورنجو تحمل کنن که چی ابروشون نره خانواده ها زجر نکشن در صورتی که پرده حیا واحترام اعتماد بین این زوج دریده شده
    من خودم اعتقادی به طلاق ندارم ولی وقتی طرف مقابلت حق نشناس باشه زندگی را به کامت تلخ کنه اعتمادی بینشون نیست باید طلاق بگیرن هر کس یره دنبال زندگی خودش..ا

  8. سلام
    کاملا با شما موافقم عرض کردم آخرین راه حله نه اولین …
    منفورترین حلال هست نه بهترین …
    عزیز دوردونگی بده نه صبر تا مرگ …
    بله همه ما انسانیم و حق حیات و زندگی آروم داریم …

  9. تو عکس واضح هستش زنان دوش به دوش مرد کار میکنه علاوه بر کار کشاورزی کارخونه رو هم انجام می ده واقعا کسی هست ازشون تشکر کنه ..بهخدا نیست مردا این موقع زبونشون دراز میشه میگن وظیفه تتونه اونوقته که خستگی زن دوبرابر میشه فقط به خاطر فرزندان خود تحمل می کنند این گوشه ای از مشکلات زنان روستایی ما هستش.. تو قدیم می شد تحمل کرد الان دوره ای شده نمیشه تحمل کرد..مرد باید قدر زنشو بدونه که اینطور دوش به دوشش کار می کنه..واقعا زنان سنه کوه خسته نباشید
    یه سوال..شما در پست قبلی فامیل دور ونزدیک گفتن می تونم بپرسم چه نسبتی ؟

  10. سلام مجدد
    دقیقا درست می فرمایید با شما موافقم اما هنوز هم هستند مردان و زنانی که قربان صدقه هم میرن و در کارها دوشادوش هم هستند و همراه و همدل …
    در جواب سوال شما از دو جهت یک جهتش جناب آقایان فردوسی سوچلما از طریق مادر بزرگم که سیکایی بودند فامیل هستیم و از طرف دیگر با حجت الاسلام شیخ کریم فردوسی و جهتی دیگر رااگر بخواهی کامنت خصوصی برات میزارم …

  11. سلام بر طبیعت زندگی

    سرگرم به خود زخم زدن در همه عمرم***هر لحظه جز این ذهن مرا مشغله ای نیست

    مردم روستا حفظ آبرو را مقدم بر همه چیز میدانند

  12. سلام…
    پس اینطور فامیلت داریم..فک نمی کنی چند تا دست انداز وسر پیچ خورده..به این میگن فامیلت دور..بااین حال خوشحالم

  13. سلام مجدد
    بله اما تبارشناسیم میگه فاملیت خونی را هرگز منکر نشوید برای همین اصلا منکر نمیشم و افتخار می کنم و …

  14. سلام مهندس
    کاربران خاموش پیام کوتاهی برایم ارسال کردند که متوجه تبدیل ۲ به ۳ نشده اند
    با مثالی ساده مفهوم را میرسانم:
    زمانی که شما را برای مراسمی دعوت میکنند (جناب آقای ….. و خانم ) یعنی ۲ نفر را دعوت کردند
    حال برای دعوت ۳ نفر به بالا از این جمله استفاده میکنند (جناب آقای …. و خانواده )
    پس کلمه خانواده به بیش از ۲ نفر اطلاق میگردد
    ان شاالا… غامض نبوده باشد

  15. سلام جناب
    سلام مجدد جناب
    خیلی خندیدم و برام نکته بود چرا که در دعوت برای جلوگیری و بهتر بگوییم محترمانه بگویند که غیر از آقا و خانم بچه ها را نیاورید آنگونه می فرمایید می نویسند حال برای سنجش آمار خانواده های یک روستا یا یک شهر دقت بفرمایید ملاک زن و شوهر یک خانواده محسوب می شوند که مدنظر ما هم همین است جانم …
    به آن کاربران خاموش اس ام اسیتان هم سلام ما را ابلاغ فرمایید
    ممنون از لطف و نظر شما

  16. سلام مهندس
    ((صرفاً جهت اطلاع))
    کاربر خاموش با خانواده دعوتمان کرد یعنی فرق بین خانم و خانواده را غیر مستقیم فهماندیم
    این هم از مزیت های دنیای مجازی است
    در ضمن مطلبی را که برایتان نوشتم پیرو جمله ای بود که خودتان نوشته اید ((تاریخ نگاری بر مبنای واقعیت باید باشد )) گفتم تذکری داده باشم تا در موضع قضاوت که قرار گرفته اید با در نظر گرفتن همه جوانب مطلبتان را بر روی وب سایت ((رسمی )) سنه کوه درج نمایید
    آرزوی موفقیت روز افزون برای شما و خانواده محترمتان دارم

  17. سلام جناب
    بله دنیای مجازی امروز بزرگترین مرکز آموزش و تعلیم همه جوره دنیا شده است و حتی غیر قابل کنترل …
    -جهت اطلاع حضرتعالی در آن زمینه منابع خبری و خبر مطمئن بسیاری دارم که اگر خط ارتباطی دیگری غیر از اینجا برقرار نمایید و ازین مستعار بازی دست بردارید می توانم عرضه نمایم شاید قانع گردید و …
    – هر تذکری قطعا شایسته تقدیر و تشکر است حتی مناسب پخش عمومی نباشد فلذا همیشه خود را نیازمند راهنمایی و تذکر می دانم چرا که نامه ننوشته فقط غلط ندارد بنویس تا ملا شوی و …
    -همیشه خدا در معرض ترین فرد مورد قضاوت دیگران بوده و هستم و موشکافانه مورد انتقاد و لمه زنی قرار گرفتم زیاد جدی نگیر ، محبت و الطاف دیگران عادت مالوف ماست …
    کلمه رسمی و صرفادر تغییر وبلاگ به وب سایت دیگران عکسش کردند و گرنه هیچ ارزش و اعتباری برام نمی افزاید مگر مطالبم خوب و علمی پر بار باشد که انشاءالله تلاش می شود که باشد و …
    – اطلاق دانشمند به فردی را در ویکی پدیا دانشنامه آزاد اینجا مطالعه فرما http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF
    – منم آرزوی موفقیت روز افزون برای شما و خانواده محترمتان دارم

  18. سلام مهندس
    هر کسی از ظَنِ خود شد یارِ من *** از درون من نَجُست اسرارِ من
    اگر با اسم مستعار با شما صحبت می کنم به خاطر این است که یکی از نزدیک ترین نزدیکانم
    انتقاد سازنده انسان را به تلاش و تکاپو می اندازد تا به کمال نزدیک تر شود
    از این که شما از بنده ملا ترین شکی نیست چون در مدت زمانی که خواننده همیشگی مطالبتان بودم و خواهم بود نحوه نگارش و زاویه دیدتان تغییر کرده است
    باز هم —آرزوی موفقیت روز افزون برای شما و خانواده محترمتان دارم

  19. سلام مجدد
    عجب پس نزدیک ترین نزدیکانم !!
    چنین ادعایی شخصا ندارم اما قاعدتا هر چه بیشتر بنویسیم بیشتر روانتر و رساتر می شویم که از قدیم گفتند ملا شدن …
    مسلما هر چه تجربه انسان بیشتر می شود و مورد نقد منصفانه قرار بگیرد عاقلانه است که تغییرات مثبت در او بوجود آید هر چند نگاه و کارم تغییر نیافت اما روش اتخاذ خدارو شکر مورد التفاط واقع شد …
    جای تشکر و سپاس دارد این همراهی و خوانندگی همیشگی بودن امیدوارممطالب مفیدی همیشه قابل عرضه داشته باشم باعث شادی خواهد بود از کمک دیگران بهره مند شوم بخصوص جنابعالی …

  20. سلام مهندس

    مطلب قبلی صرفاً جهت اطلاع نوشته ام نه تایید آن

    حالا جواب کاربر خاموش را چه بدهم؟؟؟!!!!!!!!

    اگر نقد پذیری مرا قبول دارید به مزاح میگویم به وب سایت گیاه شناسی سنه کوه خوش آمدید

  21. سلام مجدد
    در اینگونه موارد لطفا بنویسید ” نظر خصوصی” است .
    این هم مناسبتی و موقتی است و مباحث قطعا تغییر خواهد کرد چرا که وب سایتهای تخصصی مراجعین خاص خودشان را دارند و منم صرفا دنبال معرفی روستای زادگاهم و آموزش برخی چیزایی که مفید تشخیص می دهم و همین طور مطالب مرجع هستم و بزودی تنوع بیشتری احساس خواهید کرد نه تنها گیاهشناسی بلکه هر دمبلی …

  22. سلام مهندس
    ((هر چند نگاه و کارم تغییر نیافت))
    ***مولانا ***
    آن یکی آمد در یاری بزد
    گفت یارش کیستی ای معتمد
    گفت {من} گفتش برو هنگام نیست
    بر چنین خوانی مقام خام نیست
    خام را جز آتش هجر و فراق
    کی پزد کی وا رهاند از نفاق
    رفت آن مسکین و سالی در سفر
    در فراق دوست سوزید از شرر
    پخته گشت آن سوخته پس باز گشت
    باز گرد خانهٔ همباز گشت
    حلقه زد بر در بصد ترس و ادب
    تا بنجهد بی‌ادب لفظی ز لب
    بانگ زد یارش که بر در کیست آن
    گفت بر در هم توی ای دلستان
    گفت اکنون چون منی ای من در آ
    نیست گنجایی دو من را در سرا

    مهندس در مورد معنی این شعر مطلبی بنویس تا که من وجدانت هستم بهتر متوجه بشوم که تغییراتت کوچک بوده یا بزرگ!!!!!!!!!!

  23. سلام جناب
    شعر زیبا و پرمغزی را مولانا همیشه سروده و معمولا دارای مضامین بلند عرفانی و اخلاقی است و تشکر می کنم از انتخاب و ارسال شما و …
    اما مزید اطلاع جنابعالی و برخی دوستان عرض کنم که روال و نوشتار فکری و کاری بنده تغییر نکرد بلکه با همان آهنگ مسبوق در حرکت اما احساس می کنم که برخی نگاهها و برداشت خوانندگان تغییر یافته باشد و نگرش مثبت تری نسبت به قبل دارند و برداشت منفی را بکار نمی گیرند و گرنه بنده مامور و موظف به نوشتن حقایق تاریخی و گذشته وقوع یافته جهت چراغی برای حال و آینده هستم نه به دلخواه مطالب کتبی و ارسال کنم چرا که وقوع بسیاری از حوادث گذشته دست بنده نبود که تغییر دهم و حال و آینده هم همین طور و …
    شک نکنید که بیش از ۳۵ سال مطالعه و تحقیق مداومم پشت نوشتارم هست نه تازه کارم و نه بی خبر و ظاهر ساز …
    اگر از حقیقت نوشتار من کسی ناراحت و نگران است می تواند دوستانه مطرح نماید تا منعکس نکنم نه توقع آنکه وارونه کنم …
    موفق باشید

  24. سلام مهندس

    غنچه از خواب پرید
    و گلی تازه به دنیا آمد
    ﺧﺎﺭ ﺧﻨﺪﯾﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮔﻞ ﮔﻔﺖ ﺳﻼﻡ
    ﻭ ﺟﻮﺍﺑﯽ ﻧﺸﻨﯿﺪ
    ﺧﺎﺭ ﺭﻧﺠﯿﺪ ﻭﻟﯽ ﻫﯿﭻ ﻧﮕﻔﺖ
    ﺳﺎﻋﺘﯽ ﭼﻨﺪ ﮔﺬﺷﺖ
    ﮔﻞ ﭼﻪ ﺯﯾﺒﺎ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ
    ﺩﺳﺖ ﺑﯽ ﺭﺣﻤﯽ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺁﻣﺪ
    ﮔﻞ ﺳﺮﺍﺳﯿﻤﻪ ﺯ ﻭﺣﺸﺖ ﺍﻓﺴﺮﺩ
    ﻟﯿﮏ ﺁﻥ ﺧﺎﺭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﺳﺖ ﺧﻠﯿﺪ
    ﻭ ﮔﻞ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺭﻫﯿﺪ
    ﺻﺒﺢ ﻓﺮﺩﺍ ﮐﻪ ﺭﺳﯿﺪ
    ﺧﺎﺭ ﺑﺎ ﺷﺒﻨﻤﯽ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﭘﺮﯾﺪ
    ﮔﻞ ﺻﻤﻴﻤﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺖ ﺳﻼﻡ …
    ﮔﻞ ﺍﮔﺮ ﺧﺎﺭ ﻧﺪﺍﺷﺖ
    ﺩﻝ ﺍﮔﺮ ﺑﯽ ﻏﻢ ﺑﻮﺩ
    ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺑﻬﺮ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﻗﻔﺴﯽ ﺗﻨﮓ ﻧﺒﻮﺩ،
    ﺯﻧﺪﮔﯽ
    ﻋﺸﻖ
    ﺍﺳﺎﺭﺕ
    ﻗﻬﺮ ﻭ ﺁﺷﺘﯽ
    ﻫﻤﻪ ﺑﯽ ﻣﻌﻨﺎ ﺑﻮﺩ

    (خار به معنی وجدان سپید در نظر گرفته شود)
    مطمئن باشید تا کسی به انسان تلنگر نزند انسان راهش را گم میکند
    سال ۹۳ با جمعه آغاز شد و با جمعه به پایان خواهد رسید
    منتظر ظهور آقا……..
    شاید این جمعه بیاید شاید………

    پیشاپیش سال جدید را به شما و همه دوستان و هم ولایتی هایتان تبریک عرض میکنم

    این چند خط را برای خداحافظی نوشتم امید وارم از من نرنجیده باشید و از این که خیلی از نظراتم را تایید نکردید ناراحت نیستم ….

    امضاء *** تلنگر ***

  25. سلام مجدد
    به یقین گل شمایید که بوی متنوعی دارید و منم خار که یکجور ماندم …
    به امید ظهور حجت اللهم عجل لولیک الفرج …
    سال و ماه خوبی داشته باشید جناب در هر کجای عالمید و با هر اصالتی …
    قطعا دلم می خواست که تمامی نظرات شما و دیگرانی که زحمت بسیار متحمل شدید تایید گردند تا همه استفاده برند اما حیف که مقررات و برخی مصالح عمومی و شخصی ناگزیر که نشد …
    انشاءالله در سال ۹۴ شاهد همکاری و همفکری بیشتری باشیم …
    قطعا امسال بنده نیازمند مدد و انتقاد و کمک امثال شما دلسوزان بوده و هستیم …
    پس تنهایمان مگذارید و…
    در پناه حق سرفراز و موفق باشید …
    امضا “””خودم “””

با خیالی آسوده یک نظر بگذارید...

برگه ها
ads ads ads