انتخاب هیئت امناء تکیه – مسجد آغازی فصل نو در سنه کوه(۲۳)

۱د۸۷۰۰۲-l 

تجربه ای دیگر در مسجد  شهر و قیاس آن با مسجد سنه کوه (۲)

 

در پست قبلی مقدمات و برخی ماخرات انتخاب در هیئت امنای شهر را که در ۲۳ اسفند ۱۳۸۳ اتفاق افتاد و تا آبان ۱۳۸۷ ادامه یافت را اشاراتی هرچند گذرا نمودیم اما قیاس مردمان سنه کوه و نحوه پذیرش کارهای اصلاحی در این دو مسجد واقعا عجیب و جالب توجه بوده است . به گونه ای که حتی باور آن هم بسیار سخت  و دشوار است.

در هر حال این مسجد شهر و بسیاری از مساجد شهرها با مهاجرت مردمان جمع شده از اطراف و اکناف با فرهنگی مختلف ، شکل گرفته اند و همسانی فرهنگی کمتری دارند که امر قابل توجهی می تواند باشد اما از طرف دیگر یک مجموعه کوچک آماری از وضعیت شهرها را نیز بدست می دهد که طی سالیان اخیر به چه سمت و سویی سوق یافته اند و در مجموع چگونه می شود که افرادی خاص با رفتاری خاص در جامعه به مسئولیتهای مهمی می رسند .

مهمترین مطلب آن بود که در مسجد سنه کوه بیشتر کار ساخت و ساز مطرح بود که انجام شد و از طرف عموم اهالی مورد عنایت توجه ، مداقه و در نهایت خلوص مورد لطف و مرحمت  قرار گرفت و اگر عکس العملی بود در این زمینه ها بیشتر بود و از طرف دیگر کار فرهنگی هم با یکبار اعلان پشت تریبون با دلایل عقلی و نقلی و یا خواندن یک بخشنامه و یا فتوای مراجع معظم تقلید کسی دیگر اما  و اگر نمی کرد و از طرف عموم مورد پذیرش واقع می شد اما در مسجد شهر وضعیت کاملا وارونه و برعکس می باشد .

در مسجد شهر آنچه اهمیتی نداشت توجه عموم به ساخت و ساز و اینگونه امور و حساب و کتاب مالی بود چنانچه در این دوره  نزدیک به چهار سال ما کار ساختمانی مهمی هم هماهنگ و نظارت و اجرا کردیم که مهمترین آن عبارتند از :

۱-دیواره داخلی مسجد سفیدکاری نبود با رایزنی و گرفتن خیر و بعد نظارت در اجرا سفیدکاری کامل شد .

۲-بخش زنانه طبقه بالا تکمیل نبود تکمیل و فرش و راه اندازی کردیم .

۳-آبدار خانه سرویس آب و امکانات نداشت پیگری لازم انجام و تکمیل شد .

۴-آشپزخانه کاشی و موزائیک نبود انجام و تکمیل و بخش انبار آن تکمیل و بهره برداری شد .

۵-سرویس بهداشتی و وضوخانه زنانه و مردانه که نواقصی داشت برطرف و تکمیل شد .

۶-با پیگری شدید و رایزنی بسیار ،آب شرب شهری همسایه های مسجد با لوله کشی از گوشه ای از حیاط مسجد انجام و استفاده از آب مسجد مستقل شد .

۷-حیاط سازی تکمیل و با پیگیری مجدانه توسط شهرداری آسفالت شد .

۸-دیوار مسجد نواقصی داشت برطرف و سیمانکاری و زیبا سازی شد .

۹-برای نمای بیرونی و آجر نمای کل دیواره آن با رایزنی لازم خیر گرفته و با استاکار خبره عقد قرارداد امضا و کار به نحو احسن انجام شد .

۱۰-فرشهای مسجد را باز سازی ، تعویض و موکت کاری کامل نمودیم .

۱۱-بسیاری از مراسم مهم شهری مثل سالگرد رحلت امام و برخی مناسبتهای مذهبی به صورت منطقه ای مثل ایام فاطمیه ،هم با شکوه خاصی در این مسجد در دوره حضور ما برنامه ریزی پیگیری و با مجری گری نگارنده به انجام رسید که بازتاب بسیار مثبتی در سطح شهر و بین مساجد دیگر داشت .

 

همه اینها در نظر مردمان و اهالی چندان نمایان نبود و نوعی وظیفه هیئت امنا می دانستند که البته هم حرف درستی است اما در طی گزارش مالی ما هر حرفی بیان می داشتیم که آقا حسابهای مالی مشخص نیست و فلان مسئله و مشکل وجود دارد و باید چنین باشد و چنان باشد انگار نه انگار که حرفی گفته می شود اما نگاه سیاسی به کارها همه را نادیده می گرفتند.

 از طرف دیگر در بعد سیاسی و فرهنگی  بسیار فعال و هر روز و هفته مسئله جدید ایجاد می کردند جالب است کسانی که اصلا برای نماز جماعت نمی آمدند و مراسم سخنرانی نبودند و به هیکل و چاغی و لاغری واعظ گیر می دادند در انتهای مداحی لخت شده و در هر مناسبت معمولی هم شده برقها باید خاموش و ساعاتی خسته کننده و کسل کننده سینه می زندند و کسی جرات اظهار نظر و مخالفت نداشت گاهی هم مداحی مبتذل و …

 برخی افراد با جمع و جور کردن مراسم مسجد ما به اماکنی خاص می رفتند تا به سخنرانی برخی افراد مثل آقایان واعظ حجت الاسلام دانشمند و یا صمدی آملی و … بروند و از عرفان عملی و نظری چنان داد سخن می دادند و برخی نوار و سی دی شخصی بنام حسن عباسی که ظاهرا عضو ارگانی است که مطابق وصایای سیاسی الهی امام خمینی نباید در سیاست دخالت کند را هم در سطح وسیع تبلیغ و دست بدست می کردند ولی  مخالفت با اینان در حد تکفیر مقابله می شد و چه روزهای سختی بود برایم کل کل کردن با این جماعت و چه تندرویهایی که نداشتند و در موردی که خود در مراسم فاطمیه سنه کوه مجلس پرفیض روضه خوانی شرکت داشتم، این جماعت اینجا با آوردن درب نیم سوخته و مداح اونجوری معرکه گرفته بودند اما وقتی فردا به محل کارم رفتم جماعتی شعاردهنده و فحاش را دیدم که بدون تحقیق و پرسش فقط داد و قال و مرافحه می کردندو اصلا اجازه توضیح وسخن به من ندادند و بعدها فهمیدم برخی دوستان جرات مخالفت نداشتند بنام نگارنده ابراز مخالفت کردند و این جماعت بدین خاطر مرا مشتمال فحاشی و ضد دین و ضد سوگواری ائمه معرفی می کنند و چه قضاوتهای یک طرفه و ناآگاهانه ای و …

بله هتاکی و برجست زدن نزد این گروه مثل آب خوردن شده بود و هرچه تلاش داشتیم تا جو را آرام کنیم و محیط دوستانه بماند انگار نه انگار ولی نگارنده بیدی نبود که با این بادها بلرزد و میدان را برای تندروها خالی کند بلکه تا آخر دوره قانونی ثابت قدم و استوار و با تحکم مدیریتی نظر و فکرم را پیگیر و اجرا می کردم و از هر فرصتی برای ساماندهی امور بهره می بردم و …

بازهم مطالب گفتنی بسیار است ،باشد برای بعد منتظر بمانید و …

 

نکته:

۱-   “سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست”این شعار نیست بلکه اصول پذیرفته شده متن انقلاب ماست اما متاسفانه گاهی سیاست و سیاست بازی چنان تعبیر و تفسیر می شود و به “مباهته ” می انجامد که باورش بسیار سخت و دشوار است و …

۲-   هرچه محیط بزرگتر و از مناطق مختلف به مکانی مهاجرت می کنند پیچیدگیهای فرهنگی و تغییر هویتی پیچیده ای شکل می گیرد که کار کردن با این گروه بسیار سخت و دشوار می شود و …

۳-   رعایت و انجام کار همه جانبه در یک مسئولیت عمومی و استقامت تا آخر دوره در پیشبرد امور و کمک به حل مشکلات کمک شایانی می کند اما اگر در بین راه جا بزنیم و با یک هورایی کنار بکشیم میدان برای تندروها و …خالی می شود و عرصه جولان آنان می گردد و …

تصاویر-جالب-از-چهره-های-پنهان-درنقاشی-3

197775

شما می توانید بصورت رایگان در اشتراک ایمیلی این سایت عضو شوید تا مطالب جدید را درون ایمیل خود دریافت کنید.
برای عضویت، ایمیل خود را وارد کرده و بروی اشتراک کلیک کنید...

  1. سلام

    امیدوارم همه چیز به یاری خداوند بخیر و خوبی تمام شود.اجرکم عندالله

  2. سلام
    خدا کند که همه جا به خیر خوبی باشه

با خیالی آسوده یک نظر بگذارید...

برگه ها
ads ads ads