انتخاب هیئت امناء تکیه – مسجد آغازی فصل نو در سنه کوه(۲۲)

Ushr1=

تجربه ای دیگر در مسجد  شهر و قیاس آن با مسجد سنه کوه (۱)

 تاکنون در ۲۱ قسمت از هیئت امنای مسجد محل شدن را به استحضار شما کاربران عزیز رساندیم  و سعی نمودیم آنچه ما وقع  و مستند بود را به اختصار و اشاراتی به عرض برسانیم و با نکاتی آموزنده نظر  خویش را بیان  نماییم . عرض کردیم که بلافاصله در مسجدی در شهر بازهم به اصرار زیاد اهالی آنجا و یک جو سنگین خواستن از طرف اعضای سابق و مردم آنجا ،مثل روال انتخاب در مسجد  سنه کوه با شروطی  که همان شروط آنجا بود و تقریبا مشابه آن اینبار در کنار سه نفر هیئت امنای سابق که البته از  دوستان خوب ما هستند ،ما دو نفر اضافه شدیم بنده نگارنده این سطور و دیگری آزاده دوران دفاع مقدس حاج علی کارگر دارابی که در  ادامه خاطره ای عجیب و عبرت انگیز با او در  یک پست جداگانه  تقدیم خواهم نمود .

تجربه مسجد سنه کوه تا حدود زیادی مد نظرم بود و اینجا سعی می کردم احتیاط  بیشتری نمایم اما بطور  خلاصه بیان کنم که اینجا با توجه به خرابیهای بیشتری که ملاحظه شد، داستانهای عجیب دیگری وجود داشت و رقم خورد که بطور مختصر و تیتر وار می توان اینگونه بیان داشت :

۱-بذل و بخششهای عجیبی از مال مسجد  که گویی مال شخصی هیئت امنای سابق است ملاحظه شد  و بطور پاکتی اشاره نمایم که الف- برق مسجد  بیش از ۱۰ سال در اختیار  شخصی بود که کار صنعتی می کرد و حاضر نبود  پس دهند  و برق شخصی بگیرند . ب –آب مسجد با لوله ای مخفی چندین سال در اختیار خانوارهایی بود که مصرف می کردند وهیچ تلاشی جدی برای دریافت آب شرب شهری و کنتور  شخصی نداشتند .  

۲-آماری از اموال مسجد وجود نداشت و هر کسی از هر کدام مایل بود و احتیاج داشت با اشاره ای برده و استفاده شخصی می نمود و گاهی اصلا عودت نمی شد و یا خراب در گوشه ای رها می شد .

۳-از مصارف خوراکی مسجد به د لخواه و حتی بی حساب و کتاب طبخ و خیرات اشخاصی خاص خودشان می شد  که اصلا ضرورتی نداشت .

۴-سفره های پارچه ای خورشتی کثیف که حال آدمو بالا می آورد هنوز زینت بخش مجالس مسجد  بود  و از رلهای سفره یکبار مصرف خبری نبود و …

۵-از حساب و کتاب مالی با وجود این همه بانک در کنارش، حساب بانکی خبری نبود و از دفاتر و اینگونه مسائل دیگر هیچ و …

۶-دسته قبضهای مسجد بدون سریال دست افرادی بود  که حتی نفع شخصی با قبض مسجد  به در خانه های مردم شهر رفته و هرگز  پولش را تحویل مسجد نمی دادند  یا ما خبر نداشتیم کجا می رود و خرج می شود .

۷-نامه ها و قبضهایی برای اداره دارایی و جای دیگر  تایید و امضا و مهر می شد  جهت تخفیف و استفاده خاص که گاهی طرف ریالی و یا حتی یک دهم آنرا در مسجد هزینه نکرده بود و …

۸-بدتر از همه اینها مدتی بعد از انتخاب شدنم دولت نهم روی کار آمد و رواج شدید خرافه ها از انواع روشها و مدلهای  مداحی من در آوردی که منجر  به صدور  فتوای حرمت  از طرف بیش از ۱۲ تن از مراجع معظم تقلید شده بود و …

وجود و رونق شدید  جریانات سیاسی و مشکلات ناشی از آن را به آنچه گفته شد ، اضافه نمایید ،خود  معظل و مشکلی بزرگ هستند . وقتی با انبوهی از اینگونه مسائل و خرابیهای عجیب وغریب در لفافه زیبای ظاهری آرام مواجه شدم و بدتر از آن موضع گیری شدید اعضای سابق و استقامت و ابرام آنان در ادامه دادن روش قبلی و برپایی شیوه مسبوق دیگر توان و انرژی مرا خیلی هدر داد ند  .

 این دوره که متاسفانه ۴ سال با خون دل و داستان مگوی بسیار ادامه یافت ۴ سال از ابتدای روی کار آمدن دولت نهم تا چند ماه مانده به پایان چهارساله آن که اوج هیجانات و قشون کشی سیاسی بود و در برکناری و کنار گذاشتن نیروهای خدوم کارآمد و آگاه به بهانه های مختلف تا خادمین مساجد هم رسانده بودند اما بنده هم با توجه به قانون مساجد تلاش بسیار نمودم تا بازیهای سیاسی را وارد مسجد  و امور آن نگردد ولی شبانه عکسهای رئیس دولت سابق را در مسجد  نصب می نمودند  و بهانه جویی کرده و هاله نور به رخ ما کشیده و هر روز مسئله ای داشتیم و داستانی و …

از طرف دیگر با اینکه باید در تمام مراسم ضمن مجری گری همه کار می کردم از قرائت قرآن مجالس عزا تا دعای مختلف و حضور فعال در همه گونه مراسم عمومی و شخصی اما توقع اهالی را به گونه ای افزایش دادند  که اگر در یک مراسم به علت مشکل شخصی نمی توانستم شرکت کنم ، گناهی نابخشودنی را مرتکب می شدم از طرفی وظیفه می دانستند و از طرف دیگر هجوم بی امان و انواع تهمت و نسبت ناروا و حتی مسئله را به محل کار و شغل و به در خانه کشانده و بی دلیل برای هیچ و پوچ جلوی محل کارم تجمع راه می انداختند که گاهی روحم از مفاد سخنان آنان بی خبر بود  واز طرف دیگر  و با اینکه عضو فعال و موسس نماز جمعه شهر  بودم اما لائیک و بی دین خوانده و انواع مسائل این چنینی را بارم نمودند که همه را به خدا واگذار شان کردم و دیدار به قیامت در دیوان عدل الهی و …

خلاصه همه اینها بخاطر اختلاف در دیدگاه و برداشت سیاسی بود که بعدا در دور  بعدی که کاندیدا نشدم و کنار کشیدم برخی با صداقت بیان داشتند و عوامل پشت پرده و محرک و دلیل آنرا گفتند که دیگر چه فایده که عرض خود بردند و زحمت ما می داشتند . که در پست بعدی به برخی از آنان اشاره می نماییم .

پس با ما همراه باشید …

 

 نکته :

۱-   هر فردی از هیئت امنای اکثر مساجد به تنهایی نوعا انسانهایی سالم و خوش برخورد و با وجهه هستند اما این دلیل نمی شود که در اجرا و امور مسجد هم بی خیال اعتماد به آنان شد  بلکه باید همیشه با انتخابات و ورود نیروهای تازه نفس اسرار مگوی موجود، قدری بیان شود تا امور اصلاح شوند و …

۲-   هر چه به شهرها نزدیکتر می شویم جریانات سیاسی و جزر و مدهای آن به جای آگاهی سیاسی به مساجد ، تکایا و اماکن مذهبی هم رخنه کرده به زور هم شد مسائل عبادی را تحت تاثیر قرار  می دهند و دیگر نمی شود کاری کرد و جریان از امور عادی خارج می شود و …

۳-   آدم خوابیده را به آسانی می شود بیدار کرد اما کسی که خود را به خواب زده را هرگز نمی شود بیدار کرد  فلذا مردمانی که خود را به خواب بزنند هرگز بیدار نمی شوند و…

۴-   در برخی مساجد متاسفانه برخلاف قانون تابع جریانات سیاسی هستند و مخالف دیدگاه هم، با بدبینی تمام ،جریان مثبت و سازنده و انرژی و توان بسیاری را زایل می نمایند  و …

۵-   اصلاح امور مساجد  بدون پشتوانه محکم و بدون تبلیغات و ابزار مناسب و کارآمد تقریبا غیر  ممکن و سخت است و کسانی که در صف اول نماز می ایستند گاهی طلبکار خدا و خلقند و انعطاف پذیری تغییرات مثبت اندکی دارند و …

Ushr1=

Ushr 2=

به این بندها کمی دقت فرمایید  و فکر  کنم بند ۴ به دیپلم ارتقا یافت و …

 

 

a03فغع

شما می توانید بصورت رایگان در اشتراک ایمیلی این سایت عضو شوید تا مطالب جدید را درون ایمیل خود دریافت کنید.
برای عضویت، ایمیل خود را وارد کرده و بروی اشتراک کلیک کنید...

  1. سلام آقای مهندس
    ای ی ی بازم هیئت امنا!! اینبار در سه راه؟ البته خیلی خوبه. گویا شما ماموری که قانون مداری را در مساجد اجرا کنی…
    مسجد البته میتونه یه پایگاه عبادی اجتماعی بسیار خوبی باشه به ظرطی که در دست افراد اینکاره باشه! یعنی افرادی که همه را به سمت اون چیزی که پیامبر خدا از مساجد گفت سوق بدن.
    انشاالله موفق باشید.
    فق یه نکته دیگه ببخشید این کلمه مراسمات فک کنم از نظر ادبی نباید بکار برده بشه. چون مراسم خودش جمع هست. درسته؟

  2. سلام
    آقا صفر جان
    کیف کردم از دقت شما و لذت بردم از تذ کر بجای شما
    بله مسجد خانه خداست و باید هم خانه خدا باقی بماند و از هرگونه شرک خفی بری باشد و بماند و …
    از لطف شما سپاس سرورم

با خیالی آسوده یک نظر بگذارید...

برگه ها
ads ads ads