انتخاب هیئت امناء تکیه -مسجد آغازی فصل نو در سنه کوه(۱)

Un1

از این بعد طی چندین پست مطلب به نوعی به عملکرد مدیریتی جدید در سنه کوه می پردازیم که با عنوان و عملکرد اولین گروه هیئت امنا و چگونگی آغاز تا پایان دوره سه ساله آن که نگارنده عضو فعال آن بوده  می پردازیم. با مد نظر قرار دادن امانت و دقت و دوری از هر گونه اختلاف افکنی و یا خدای نکرده آزار و اذیت کلامی و بیانی و صرفا حقایق بر مبنای ضرب المثل سنه کوهی  به قول مشد رحمان ” پاکتی” گفته خواهد شد تا الگویی برای نسل جدید ارائه دهیم و مطالبی ثبت تاریخ آیندگان کنیم که دانستن حق همه است و برای این کار طی تیتر های مختلفی سعی می شود مطالب به زبانی ساده ، صادقانه و بی طرفانه به محضر همولایتی های عزیز و شما کاربران محترم ارائه گردد .

امید واثق دارم از هیاهو و بنگ نامه ( نوعی شبنامه که در سر منقل شکل می گیرد جهت بی اعتبار کردن و نسبت دروغ دادن و انجام هیاهو برای هیچ ) در پناه ایزد منان در امان بوده و باشیم …

از بانی و ساقی تا هیئت امنا تکیه و بعد مسجد در سنه کوه

 

 قبلا در اینجا گفتیم که از قدیم الایام زمان قاجار که جهت برپایی مراسم مذهبی بخصوص دهه محرم اهالی سنه کوه دور هم جمع می شدند تا مجلس عزای حسینی بر پا کنند ابتدا خانه به  خانه می نشستند و اما ضرورت یک مکان دایمی برای تکیه را احساس نمودند، مرحوم حاجی پدر مشتی یوسفی یک در خانه خود را در اختیار گذاشت تا مراسم در آنجا برگزار شود و این مکان بعدا باز سازی و از خانه ایشان تفکیک شده و نسبتا گسترش یافت و با اهدا زمین مرحوم مشد جانبرار متحد در اوایل انقلاب و دهه ۶۰ با آجر و سیمان بازسازی و در حدود ۱۸۰ متر مربع وسعت یافته و تجدید بنا گردید.

تا این مرحله فرزندان مشتی یوسفی و مشد اکبر خیالپرست بخصوص آقا داود به همراه کمک اهالی زحمات بسیار زیادی متحمل شدند البته هرگزافراد مشخصی بنام هیئت امنا و یا نام دیگری مسئولیت نداشتند  بلکه برخی افراد داوطلبانه و یا با نظر جمعی پیش قدم شده و بصورت افتخاری کارها را هماهنگ می کردند که به اینها “ بانی ” می گفتند و در دهه محرم از مهمانان پذیرایی و سپس به صورت خود جوش ظرف و ظروف شسته و یکجا گذاشته میشد فلذا از طرف دیگر کسی پاسخگوی کوتاهی ها ، تقصیر و قصور نبود چرا که فرد یا افرادی مسئولیت مستقیم و قانونی نداشتند که جوابگو باشند . البته خانواده متحد ها بخصوص در ابتدا مشد جانبرار خدابیامرز و سپس مشد رحمان متحد  و خانواده ایشان ساقی و متولی بودند اما اختیار و امکانات کافی نداشتند و بیشتر ساقی بودند تا مسئولیت دیگری داشته باشند که این هم در جای خودش بسیار قابل توجه و تقدیر بوده است .

تا فروردین سال   ۱۳۸۱ تکیه سر همان تکیه و حسینیه روستای سنه کوه بود اما از این تاریخ دیگر روند اداره امور و نام آن تغییر بنیادین و اساسی  یافت بر این مبنا که ۵ نفر اعضای هیئت امنا تعیین و آماده کار شدند و مراحل تعیین این افراد و تمامی جریانات منتهی به بازسازی و گسترش ابنیه اطراف آن را در پستهای مختلفی در آینده برای شما جهت درس آموزی ، ثبت و ماندن در لابلای تاریخ و پاسخگویی به برخی سوالات و شبهات احتمالی ،نوشته و منتشر می نماییم باشد تا خورشید حقیقت تابانده شده و قلبهای اهالی محترم روستای زیبا و دوست داشتنی سنه کوه بیش از پیش به همدیگر نزدیک تر شود .

 

نکته :   

۱-   مطالب فوق بر اساس تحقیقات میدانی گسترده چندین ساله نگارنده حاصل شده است و به یقین و به فراست دریافتیم که محل کنونی مسجد به هر دلیلی از ناحیه این خاندان وقف نشده بود و اساسا اهالی سنه کوه ، زمین یا چیز ماندگار را وقف نکرده و نمی کنند مگر آنکه عمر معین و تعداد مشخص باشد مثل یک یا چند راس دام ویا یک  یا چند مقدار محصول برداشتی فصل مشخص و …

۲-   وجود بانی کار خیر از شاخصه برجسته مردمان این دیار بوده و هست و نوعی انجام کار عام المنفعه و ثواب می دانند که این خصیصه نیک در ادامه بیشتر توضیح وبیان خواهد شد .

۳-   دانستن حق همه است و تا حد ممکن باید مردم را در جریان امور قرار داد تا ناگفته ای باعث برخی تصمیمات آینده نباشد چراکه برخی شبهات و سوالات شاید مبنای برخی کارها قرار گیرد که شایسته نبوده و یا حق نباشد و …

۴-   در صورت دادن اختیار و مسئولیت هست که پاسخگویی وظیفه می گردد وگرنه صرفا برای ثواب کار کردن پاسخگویی در قبال عملکرد را دچار بحران می کند .

Un1

سکو و نمای بیرونی تکیه تا ابتدای تابستان سال  ۱۳۸۱ دقت فرمایید به پارچه خوش آمد و ظرف آب و جای کفش و …

Un2

نمای داخل که جای ساقی و بقیه دیگه لازم به گفتن نیست …

Un3

نمای داخل از جهتی دیگر و …

شما می توانید بصورت رایگان در اشتراک ایمیلی این سایت عضو شوید تا مطالب جدید را درون ایمیل خود دریافت کنید.
برای عضویت، ایمیل خود را وارد کرده و بروی اشتراک کلیک کنید...

  1. خیلی خوبه که همیشه یک جایی باشه برای مبادله افکار!! که این کار بفرموده امام علی علیه السلام باعث ارتقاء فکر و آگاهیست.
    و چه زیباست در آن فضای زیبا و ملکوتی و رویایی سنه کوه و رو به آن درختان و رودخانه باشی و آرام هم حرفهای یکدیگر را بشنوی و بگویی و بخندی و …
    مبارکتان باشد این فضای الهی.

  2. سلام
    درستی بیان شما دیگه جوابی جز تایید ندارد جناب و …
    الطافتان مزید باد

  3. سلام میشه لینک داخل مطلبو چک کنید.برای من
    مشکل داشت.ممنون

با خیالی آسوده یک نظر بگذارید...

برگه ها
ads ads ads