پاسخ به برخی شبهات و سفسطه ها در مورد شجره سنه کوه (۱)

D2050-1

پاسخ به برخی شبهات و سفسطه ها در مورد شجره سنه کوه(۱)

برای نوشتن ، پردازش ، ویرایش و راست سنجی طوایف مختلفی که تاکنون نوشته و منتشر کرده ام زحمات بسیار زیاد و طاقت فرسایی را تحمل نمودم اما در هر حال این دلیل نمی شود که اگر احتمالا خطا و اشتباهی رخ داده باشد نپذیریم، برای همین سعی کردم نظرات سازنده و خوب را مدنظر قرار دهم تا اینکه چند شب قبل دایی بزرگوار و دوست داشتنی و شبیه خودم به چهره که خود قربانی ازدواج خونی است یعنی آقا سید علی یوسفی سیکایی که ما مختصر “علی دایی” بهش میگیم به منزل اخوی آمده و بنده نیز جهت عرض ادب خدمت ایشان رسیدم ضمن احوالپرسی و مقدمات چند سوال را مطرح نمودند که بنده هم جوابگو بودم در ادامه توجه فرمایید:

D2050-1

۱-     این اسامی شجره طوایف را از کجا آوردی ؟

ج: از سالیان پیش دنبالش بودم و از حدود یکسال پیش با تحقیقات میدانی گسترده و راست سنجی و کنار هم قرار دادن جواب سوالات متعدد به نتایج فوق العاده جالب پیش روی شما رسیدم . اگر کسی معترض بخشی یا کسانی هست بیاید و شجره مورد نظر را عرضه نماید ، ما هم مورد بررسی قرار می دهیم اما خوشبختانه کسی چنین ادعایی و حتی جرات ابرازش را به علت دست خالی بودن خبری ندارد .

۲-     چرا در پایان در مورد طوایف و خصوصیت آنها ابراز نظر کردی؟

ج : هر نویسنده ای برای خودش هدفی را ترسیم می کند، بنده هم بر اساس تجربه زندگی خود و مد نظر قرار دادن جنبه های مختلف کار بزرگ ، ماندگار و تاریخی بر آن شدم تا برخی خصوصیت رفتاری و کلی قدیم هر طایفه را مختصر و گذرا ، با ایما و استعاره بیان نمایم تا نسل امروزی و آینده اگر خواستند در محل کاری کنند، اطلاعات کلی بحث شده و علمی را از طوایف داشته باشند .تجربه بنده در عدم آگاهی در سال ۱۳۸۲و دوران هیئت امنایی مسجد امام حسین(ع) سنه کوه کار را برایم خیلی سخت کرده بود در حالی که اگر از قبل شمه ای کوتاه کسی چنین اطلاعات ذی قیمتی در اختیارم می گذاشت می توانستم موفقتر عمل کنم و در نتیجه رفاقت و دوستی بین همه بیشتر از قبل می بود .در مجموع کمی اطلاعات رفتاری داشته باشی بهتر از هیچ است و برنامه ریزی و برخورد و مواجهه دوستانه تر و قابل پذیرش تر می شود مثل خصوصیات گروههای خونی محققین ژاپنی که نوشتم .

۳-     آیا نمی شد فقط تعریف و تمجید می کردی و به اصطلاح دل همه را بدست می آوردی؟

ج : من در مجموع در تمامی دوران زندگیم با سرمشق قرار دادن مولی الموحدین علی (ع) با خود عهد کردم که هرگز دروغ نگویم و هرگز ظاهرسازی ننمایم و آنچه نظر و فکر می کنم در معرض دید و جلوی رو شفاف بیان نمایم، نه تملق و چاپلوسی در جلو و بدگویی وتمسخر و…در پشت سر، که این مورد را عین نفاق و نفاق را همردیف کفر می دانم اما تقصیر و قصور اندک نزد خداوند قابل گذشت و ماجور است . ولی اگر مبنا بر صداقت و راستگویی باشد دلها را بهم نزدیکتر می کند برای همین آنچه نوشتم صادقانه و دلسوزانه بوده و اگر نیشی در برخی موارد مشاهده شد در واقع نوشش بسیار است. در مجموع چنین استنباط دارم که مثبت نگری بنده و خوش بینی من ناشی از انسانهای باگذشت ، مهربان ، دلسوز و دوست داشتنی سنه کوه قدیم بوده است و از نسل امروزی که در شجره اسامی آنان انعکاسی ندارد اصلا مطلع نیستم و نیاز به سالیان تجربه دارد .

۴-     در هر حال نمی شد این قسمتها را حذف نموده و صرفا به هر طایفه ای میدادی؟

ج : من آنچه نوشتم و می نویسم تاریخ گذشتگان است و برای آیندگان که سالیان سال بعد اینها را خواهند خواند و مورد بررسی ژنتیکی – خونی و روانشناسی و … محققانه قرار می دهند، بنابراین راست و درست بودن آن مطالب در عین صداقت و روراستی برایم خیلی مهم بوده و هست . حتی در مورد محمدجان بخشی که مظلومانه مورد هجمه دروغ قرار گرفته بود اما دریغ از آنانی که همیشه سینه چاک مظلوم نمایی اند حداقل یک نظر اصلاحی هم ندادند این نکته خیلی برایم درس آموز بود که مظلوم پشت و پناهی ندارد اما …

۵-     پس چرا در برخی موارد مطلب را عوض نموده و از نظر خود برگشتی؟

ج : از اول می دانستم که نوشتن و انتشار این گونه مطالب رفتن به روی مین است چرا که متاسفانه مردم ما طی سالیان اخیر به شنیدن انواع دروغ عادت کردند واکثر مردم نمی خواهند حرف راست را بفهمند.چون دوست دارند دروغ را بشنوند ! همه مردم را برای مدت کوتاهی می توان گول زد و بخشی را برای همیشه، اما همه را برای همیشه نمی توان گول زد .ولی خوشبختانه در مورد مردم خوب ، خون گرم ، صمیمی و دوست داشتنی و با فرهنگ سنه کوه این حرفها وجود ندارد و همه از قدیم تاکنون با عطوفت ، برادری و مهربانی با هم روزگار گذراندند و اندک اختلاف سلیقه و برداشت حق طبیعی آنان است که خداوند همه را یکسان خلق نکرده است هر کس حق دارد برداشت و نظر خودش را داشته باشد و این کاملا طبیعی است و اما من تاکید بسیار دارم که منطقی بوده و جنبه مثبت نوشته بنده را ببینند که خوشبختانه قریب به اتفاق این گونه بود مگر اندک دوستانی قلیل …

۶-     می شود مورد به مورد نوشته ات را که بحث برانگیز بوده و موجب سوء تفاهم وبرداشت منفی توضیح بدهی ؟

ج : بله البته نکته به نکته ای که نوشتم را برایش مثال عینی قدیمی داشته و حاضرم در اینجا و یا در حضور جمعشان بیان نمایم .

۷–     پس بگو چرا نسل ” زینل دسه ” سیکا را” تندسید” و … گفتی؟

ج : سادات معظم سیکا را از قدیم الایام سه گروه می دانند و این جدید و نظر بنده نیست بلکه قضاوت تاریخی مردمان آن دیار این را به من گفتند الف – آقاسید محسن دسی یا آقا سید یوسف دسه را سید مستجاب الدعوه یا دعاگر می گویند که مردم از دعا و نفرین آنان در خوف و رجا بودند ب- سید کاظمی و سیکایی را سید ساده می گفتند یعنی بی شیله پیله و بی آزار بودند و سیدهایی دوست داشتنی خطاب می کردند ج- سید زینل تبار را ” سید تند” یا به محلی ” تند سید” می گفتند شاید هم به دلیل دو و چند جهته بودن سیدی آنان باشد مگر غیر از اینه ؟ اینها اگه توهین و چیزیه من که نگفتم؟ این از قدیم بوده و هست . علی دایی عزیز نه کاملا درست و دقیق گفتی این باشه حرفی نیست بیا ماچت کنم خواهرزا…

۸-     در مورد سیدهای محل خودت چرا این مطالب را نوشتی ؟

ج : از قدیم الایام رسم بوده که سادات معظم شجره و نسب خود را به صورت مکتوب یا سینه به سینه محفوظ داشتند و به کدام امام منتسب می شوند به آن افتخار و رشک می بردند و این مطلب جدیدی نیست اما متاسفانه با وجود کرامات و سخنان بسیار عجیب و خوب گذشتگان از سیادت سیدشکر مرزامندی و دخترش سیده بیچه ولی هستند کسانی که ناشیانه و به نادانی بیان می کنند که نسل سادات از ازدواج برخی اعراب با ایرانیها حاصل شد نه از نسل ائمه هدا . من با این تلنگر و انتقاد گونه خواستم که سادات سنه کوه که از فامیلهای نزدیک من و همه همسایه ، مورد وثوق و احترام ویژه هستند دوستانه با مد نظر قرار دادن برخی مطالب نسل قدیم یاد آور شوم و هرگز قصد جسارت و اساعه ادبی نداشته و ندارم. بی ریا و خالصانه عرض می کنم که دست بوس همه سادات معظم ، معزز و راست کردار بوده و هستم .

شما می توانید بصورت رایگان در اشتراک ایمیلی این سایت عضو شوید تا مطالب جدید را درون ایمیل خود دریافت کنید.
برای عضویت، ایمیل خود را وارد کرده و بروی اشتراک کلیک کنید...

با خیالی آسوده یک نظر بگذارید...

برگه ها
ads ads ads