مشاغل مختلف اهالی سنه کوه (۸)

۷ammm

مشاغل اهالی سنه کوه در ۳۷ ساله عصر پهلوی دوم(۶)

 

در این سلسه مباحث در قسمت پنجم به نقشه برداری رسیدیم و مطالب این قسمت را در اینجا در حدی که قدری اطلاعات عمومی پیدا کنیم بررسی و نکاتی را به استحضار کاربران عزیز رساندیم .

نقشه برداری مقدمه کارهای دیگری است که قصد داریم در این پستها و مطالب دیگر به عرض شما برسانیم چرا که با پایان یافتن نقشه برداری راهسازی و نشانه گذاری و بعد جاده سازی ها شروع می شد که در نظر داریم در این پست مطلب بدانها از زاویه دید بررسی مشاغل اهالی سنه کوه بپردازیم.

پس لطفا با ما همراه باشید

آماربرداری ،نشانه گذاری و راهسازی

برای تکمیل مطالب این قسمت متاسفانه بسیاری از سایتها و وبلاگهای وابسته و نمایش دهنده قبل از انقلاب به دلیل اینکه بازگو کننده و نشان دهنده عملکرد فوق العاده مثبت برنامه هایی تحت نام انقلاب سفید شاه و مردم با رشد اقتصادی بالا و ایجاد اشتغال برای روستائیان و قشر عظیمی از جامعه آن روزگار بود و یا هر دلیل دیگری از دسترس خارج هستند و قدرت مانور یک محقق را به شدت کاهش می دهند و به نظر می رسد که این کارها و عدم دسترسی به منابع نمی تواند حقایق را از بین ببرد هرچند دسترسی و آگاهی یک عده را کم و مخدوش نماید بنابراین برای ارایه یک تحلیل مناسب و قابل استناد و استفاده شما کاربران خود شخصا دست به کار شده و با تحقیقات میدانی و پرس و جو از بزرگان و پیران و کسانی که مستقیم درگیر این کار بودند مطالبی را برای شما انتخاب و آماده نمودیم ؛ امیدواریم در بیان حقایق و ارایه این مطالب از دایره حق و حقیقت خارج نشده و در بیان حقایق تردیدی به خود راه ندهیم و …

در هر حال گفتنی است که در اوایل دهه ۴۰ کار نقشه برداری گروههای نقشه کش و نقشه زمینی و هوایی از چند جهت به پایان خود رسیده بود که از سال ۱۳۴۸ و ۴۹ کار آماربرداری شروع گردید و عده ای از اهالی در این کار مشغول فعالیت شدند و از سال ۱۳۴۹ گروهی برای نشانه گذاری درختان جنگلی رفتند کار این گروه که ترکیبی از جنگلداری و راهسازی بود مشخص کردن مسیر و چکش درختان و باز نمودن راه برای انجام اینکار جهت احداث جاده در عمق جنگل بود .

کار جاده سازی پس از قطع درختان مسیر آغاز گردید که البته احداث این جاده ها چند منظوره در حال انجام بود ازین نظر که هم اتصال و ارتباط روستاها و عبور و مرور روستاییان به شهر را فراهم نمود که ازین طریق تحول بزرگیدر زندگی روستائیان محروم از هر نظر بود و هم بهره برداری از جنگل بکر منطقه طی بررسی های علمی تحت نظارت سازمان جهانی و بین المللی FAOو تغذیه مواد چوبی کارخانجات احداثی صنایع چوب مثل نکاچوب و تخته لایی روکش بادله و صنایع چوب و کاغذ مازندران و … که در پستهای آینده بدانها خواهیم پرداخت را تامین نمودند و …

بلدوزر کوماتسو مدل D155AXi-8

بلدوزر

بله با آغاز سال ۱۳۵۰ جاده سازی شروع شد و با شروع راهسازی و آغاز کار بلدوزرها برای جاده سازی کار ساخت پلها و دیواره های سنگچین و بتونی مسیر راهها نیازمند کارگران و استادکار بنایی زیادی بود و تقریبا حداکثر جوانان و مردان میانسال سنه کوه و حومه در اواخر دهه ۱۳۴۰ و آغاز سال ۱۳۵۰ به صورت کارگر روزمزد و بعدها کارگر بیمه تامین اجتماعی ،آغاز به کار کردند این زمان جز تعداد اندکی از پیران محل که دنبال دامداری بودند بقیه به سر کار رفتند .

DSC_0742-

این کارگران از اهالی محل هر روز کیلومترها راه را صبح بسیار زود به مسیر جاده سازی می رفتند و غروب خسته و کوفته آن مسیر را دوباره بر می گشتند چنانکه مسیر پیاده روی اینان اکنون غیر قابل باور نسل امروزی است که چگونه پای پیاده این همه راه را رفته و بر می گشتندچرا که از سنه کوه تا روستای چلمردی نکا از آن طرف و از سنه کوه تا سدبندی سنگدره و پل سازی این مسیر ازین طرف راهی بسیار طولانی و سخت است در تمام فصول بخصوص سرمای سوزناک زمستان و آنهم پای پیاده و …

برای اینکه در جریان کارگران این دوره قرار بگیرید اسامی اکثریت قریب به اتفاق این آقایان عبارتند از :

آقایان که بعدها بزرگان محل شدند و حاج و کبلایی و … اما ما برای رعایت احتیاط لقبها را حذف می نماییم که آقایان  شعبان و صفر عبدی ،میرعلی ، میرعوض و سید رحمان عبدی ، برجعلی و علی عبدالهی،علیجان نوری ، قنبر و صفر محمدی ، حسین (عبدل) محمدی ، نورالله و رحمان متحد،عباس عباسی،ذولفعلی و قربان و دوستعلی و قدمعلی، رجبعلی، غلامعلی و غلامرضا علیجانی ،بابا(شاه بابا) ، حیدر و یارعلی اکبرنژاد ، غلامحسین غلامی ،میرزا احمد و رحمت جیبا ، احمد طالبی نسب و محمد تکسی ، محمد حسن و سبزعلی یوسفی ، رضاعلی ، نادعلی ، مهدی، هادی یوسفی و حسن رمضانی و حسین و علی(بابا) بخشی و… بسیاری از کسان دیگر همه سر کار رفتند؛ مگر حاج عزیز یوسفی ، نامدارغلامی ،زین العابدین یوسفی،لطف الله یوسفی  و سرالله حسنی،میرزاعلی اصغری ،کل روح الله و چند نفر دیگر نرفتند و در محل حضور داشتند

میزان مزد روزانه کارگران آن زمان روزی کمتر از ده تومان بود و گفته می شود پدر خدابیامرز نگارنده حاج شعبان که استادکار بنا بود روزی ۱۲ تومان تعیین کرده بودند و بعدها این مبالغ تغییر محسوسی کرد و …

۳aکار کشاورزی با همراهی سپاه دانش در اوایل دهه ۵۰ در سنه کوه

خلاصه با جاده سازی اکثریت جوانان آن روز سنه کوه به سرکار رفتند و طعم حقوق بگیری ماهیانه را چشیدند و کم کم کارشان بالا گرفت چرا که همزمان هم کار کشاورزی را در روزهای تعطیل و مرخصی با کمک بانوان و بچه های خانواده داشتند و هم اینکه هر کدام چند تا دام بومی گاو و گوسفندشان را هم پرورش داده و کنار نگذاشتند .

عطش و انرژی کار و کسب درآمد؛ از مردان آن نسل مردان فولادینی ساخت که خستگی را خسته کرده بودند چراکه در راه برگشت هر روز به تناسب فصل بخشی از علوفه دام را هم به خانه می آوردند اعم از خال (شاخ و برگ ) درختانی مانند ممرز و افرا و شیردار و نیز ولگ واش( دارواش) را با دوشهای خستگی ناپذیر خود حمل می کردند و کمتر دست خالی به منزل می آمدند و نیز در فصل شوپه (شب پایی نگهبانی مزرعه) این مردان آهنین خستگی ناپذیر برای جلوگیری از حمله گراز و خوک وحشی به مزارع تا صبح بیدار می ماندنداما فر دا به موقع سرکارشان حاضر بودند و …

بدین گونه بود که کار و تلاش و خستگی ناپذیری اهالی سنه کوه در دوران اوایل دهه ۵۰ کار ساخت پلها و دیواره های سبگچین به اتمام رساندند و جاده تا حدود ۴ کیلومتری سنه کوه موسوم به ملک انجیلامن یا ایلامن آمد و به سوی مسیر جاده نکا به هزارجریب در بندبن متصل شد .

لازم به ذکر است که پیمانکار اصلی بخشهای کار تحت مدیریت کل کاشناسان زبده و دانای اروپایی بخصوص رومانی ، آلمانی و فرانسوی و …بود و اما سرپرست و سرکارگر از نیروهای منطقه و بومی استفاده می شندند و نیروهای کارشناسی خارجی اصلا خودشان را درگیر مسائل حاشیه ای کارگری نمی کردند و …

به موازات جاده سازی که چند سال تعداد زیادی از اهالی مشغول کار شده بودند عده ای از اهالی در بخش نهالستان و ساخت شرکت سهامی نکاچوب مشغول به کار شدند و بقیه کارگران جاده سازی و بهره برداری هم بعدها طی سالیان بعدی بدانها ملحق شدند که ما ترجیح می دهیم این مبحث شیرین و جالب توجه را هم در پست مطلب دیگری مورد واکاوی و پژوهش و بررسی قرار دهیم و برای شما به اشتراک بگذاریم

پس تا گفتاری دیگر درود و بدرود

۷ammm

تعدادی از کارگران جوان حدود ۵۰ سال پیش در اوایل دهه پنجاه عهد محمد رضا شاه در سنه کوه که پیاده رههای طولانی را به امید فردایی روشن و بهتر  که البته هم چنین شد از بیکاری در آمده و شاغل شده بودند در عهدی که قول اشتغال قول بود و کارها کارشناسی شده و در عمل انجام می شد نه شعاری و موقع انتخاباتی فعلی و …

۳a

اشتغال به کار در سیستم اشتغالزایی آن دوران قبل از انقلاب کار کشاورزی سنتی و سخت با خیش گاو آهن بومی را به مرور بهبود بخشید و سالهی بعد مدرن کرد با آمدن تراکتور و بقیه امکانات و البته محدودیت زمان کافی برای گسترش کشاورزی سنتی قدری مشکل شده بود که ما در آینده بدانها خواهیم پرداخت و … از طرف دیگر طرح کمک و آموزش سپان دانش در مورد استفاده از کود و سم تاثیر شگرفت خود را هم در روستاها گذاشته بود که این مورد هم به وقتش بررسی خواهیم نمود و …

DSC_0742-

-جاده

سدبندی مسیر جاده جنگلی سنه کوه با دستان پرتوان اهالی در طی اشتغال دهه ۴۰ و ۵۰ قبل از انقلاب ساخته شدند که هنوز از استحکام و دوام آن باید درس عبرتها گرفت و بر آن بالید و …

۸ض

۷ض

پلهای زیاد مسیر جاده سنه کوه هم تماما با دستهای پرتوان و خستگی ناپذیر مردان آهنین و زحمتکش اهالی سنه کوه در آن دوران قبل از انقلاب با استحکام مثال زدنی و کم نظیر ساخته شده اند که هنوز هم فوق العاده هستند و معروفترین آن پلها پل بیست متری معروف است و …

۲۸

photo_2017-02-09_11-42-50

جاده شوسه مسیر سنه کوه با شن ریزی حساب شده و کارشناسی و نظارت فوق العاده قبل از انقلاب چند لایه با روکش معروف به موکودون که از سنگریزه هی با سایز مناسب کشیده شده بود از دوام و استحکار بسیار بالایی برخوردار بودند که زیرسازی آن مناسب آسفالتش با کمترین هزینه می توان انجام داد اما این سالها با دستکاری گاها بی مورد و غیراصولی پیمانکاران سودجو تبدیل به جاده ای با چوله چوله های زیاد می شود و از آن جاده اصلی کمتر نشانی باقی گذاشته اند متاسفانه و …

 

 

 

 

شما می توانید بصورت رایگان در اشتراک ایمیلی این سایت عضو شوید تا مطالب جدید را درون ایمیل خود دریافت کنید.
برای عضویت، ایمیل خود را وارد کرده و بروی اشتراک کلیک کنید...

با خیالی آسوده یک نظر بگذارید...

برگه ها
ads ads ads