یک اتفاق و یک برخورد در مورد تپه باستانی آسوده سر سنه کوه

۱as

یک اتفاق و یک برخورد در مورد تپه باستانی آسوده سر سنه کوه

میراث فرهنگی، شامل آثار باقی مانده از گذشتگان است که نشانگر حرکت انسان در طول تاریخ می باشد و با شناسایی آن زمینه شناخت هویت و خط حرکت فرهنگی او میسر می گردد، انسان از همان زمانی که در ذهن خود توانست وقایعی را که در گذر زمان اتفاق افتاده به یاد بسپارد و آنها را به عنوان تجربه در زندگی روزمره خود به کار برد همان تجربه ها ارزش خاصی در نزد انسان پیدا کرد چرا که آنها با مشقت به دست آمده و از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته و حتی بعضی از این تجربه ها جان مایه یک نسل بوده است.

مطمئناً بسیاری از آثار باقی مانده از گذشتگان حاصل از این تجربه ها بوده، و از این نظر برای انسان ارزشمند است، و از این طریق زمینه های عبرت برای انسان فراهم می آید. بنابراین توجه به اشیاء گذشتگان در ذات بسیاری از انسان ها وجود دارد و همان ها همیشه سعی کرده اند از این آثار به نحوی نگهداری و مراقبت کنند.

میراث فرهنگی هر کشور، در واقع، آیینه جان، اندیشه و معنویت آن منطقه است که گاهی در معرض بی توجهی و نابودی قرار می گیرد.

آن چه در این میان اهمیت دارد، آگاه سازی مردمان به این میراث های ارزشمند و برنامه ریزی های دقیق فرهنگی، عمرانی در جهت نگهداری از آنهاست، اگرچه پاسداری از میراث فرهنگی وجهه ای جهانی یافته و نهادهای وابسته با تشکیل ستادهایی برای بازیابی و نگهداری ازآنها می کوشند ولی شکی نیست که امروزه ملت ها و اقوام برای گفتگو و هم اندیشی بیشتر نیازمند شناخت یکدیگر و از این رو میراث فرهنگی و یادمان های تاریخی از مهم ترین ابزارهای این گفتگو است.

آثار باستانی هر کشور پیشینه تاریخی آن کشور محسوب می گردد و این آثار دارای ارزش و اهمیت فراوانی هستند مردم با دیدن آنها به وحدت ارزش های انسانی پی می برند و آثار باستانی را میراثی همگانی می دانند. هر تکه ای از ایران دارای ارزش تاریخی است و تمدنی چند هزارساله است و برای حفظ و نگهداری آن باید تلاش بسیار نمود.

۳as

حال در منطقه ما سنه کوه مازندران هم دارای چنین گنجینه ارزشمند بکری هست که متاسفانه تاکنون مورد مطالعات همه جانبه قرار نگرفته است و به عبارتی باید گفت تاکنون مورد بی توجهی قرار گرفته است ولی دلیل نمی شود که ما تک تک آحاد ملت از اهمیت و ارزش آن غافل باشیم و در گیرو دار مصلحت ها و رودربایسی های خود خوانده آنها را به دست فراموشی سپرده و حتی به راحتی آب خوردنی دست به تخریب آن بزنیم و دلیل غیر موجه بیاوریم که این مکان هنوز ثبت میراث فرهنگی و ادره اوقاف نیست؟؟؟!!!

اتفاقی که برای تپه های سه گانه باستانی سنه کوه اخیرا افتاد و بنابر بر مشاهدات و گفته های تلفنی دوستانه یکی از اعضای محترم شورای محل یکسالی است که در اقدام برای احداث منبع آب ذخیره برای کاشت نهال و تغییر اراضی غیر قابل کشت با شیب تند این منطقه محل به باغ سیاه ریشه در دست اقدام است هرچند نفس و اصل اینکار تغییر کاربری اراضی با حمایت کامل دولت موجه و کاری خداپسندانه و عالی است اما باید در نظر داشت که کاری بزرگ انجام دادن و البته مسئولیت عمومی داشتن نیازمند سعه صدر و انتقادپذیری هم هست چرا که تغییر یک اثر باستانی بارز و یک پتانسیل خاص منطقه به مخزن آب و احتمال تخریب کامل آن و از بین رفتن آثار گنجینه سفالینه در دل این تپه ها قطعا حرف و حدیثهایی هم خواهد داشت که مسئولین اجرا و دست اندرکار آن باید مدنظر قرار داده و به اصطلاح عامیانه پی آنرا به تن بمالند نه اینکه از کوره در رفته و خدای نکرده با عصبانیت و متهم نمودن دیگران به کارشکنی و ایجاد دو دستگی و درگیری در محل و … ابراز ناراحتی کنند !!!

۳۱

خلاصه کلام اینکه این تپه باستانی همانگونه در دو پست قبلی مطلب در اینجا با عنوان «تپه باستانی “آسوده سر ” روستای سنه کوه» و اینجا «راز تپه سه گانه باستانی پرازی- مرزی- ازاری(آسوده سر) سنه کوه » بیان گردید برای بسیاری از مردمان اهالی سنه کوه تپه موسوم به “ آسوده سر ” بسیار مرموز و ناشناخته است کوچکترین اظهار نظری در مورد آن بازتاب گسترده ای در محافل گونا گون داشته و دارد فلذا دقت و صحت بیان در مورد آن از حساسیت زیادی برخوردار می باشد . این تپه ها ی سه گانه باستانی  که تا سال ۱۳۶۵ یعنی قبل از دستکاری دامنه آن با بولدوزر جهت تسطیح و انجام کار کشاورزی و همین طور تغییر مسیر جاده وارمی بسیار صاف و زیبا بودند. با این حال دورنمای فوق العاده خود را در طول سالیان متمادی حفظ نموده اند. این موضوع بیش از سی سال می شد که ذهن نگارنده و عمری است اذهان برخی اهالی را بخود مشغول کرده بود که چه رمز و رازی در آن نهفته است؟اگر ساخته طبیعت و فرسایش باشد چرا اینگونه شدند؟ و اگر رانش باشد باید به صورت پله پله و یا پشت اسبی می شدند.اما چطور سه قله ای همگن و زیبا هستند؟ …

حال دوستان مسئولین خود دانید و مسئولیت تاریخی و حسن و قبح چنین کاری تاریخی و تخریبی هر گناه و ثواب و اجر و عقابی دارد گردن خودتان و …

۲as

بنده به عنوان یک محلی و عضو کوچکی ازین دیار که البته برعکس بسیاری از افراد که ابراز نمی کنند شخصا به زادگاهم عشق  ورزیده و تعصب بسیاری دارم و نمی توانم نسبت به تحولات و تغییرات آن ساکت باشم و برای آبادانی و بهسازی آن هر کاری و تلاشی نیاز باشد بدون هیچ استخاره ای در خدمتگذاری حاضرم و دریغ ندارم و …

با اینکه یکی از اعضای محترم شورای محل کاملا دوستانه و صمیمی صحبت فرمودند اما هستند برخی که سخنانی دیگه بیان می کنند فلذا به این دسته باید گفت که از هر گونه خلاف گویی و متهم نمودن به هیچ و پوچی و البته گاهی هوچی گری متاسفانه ابایی نداشته و ندارم این را یقین بدانید . دست مسئول و مسئولین زحمتکش انتقاد پذیر را بوسه افتخار می زنم لطفا نگویید تو چه کاره ای ؟؟؟!! به تو چه ربطی دارد ؟؟!!! بلکه بگویید انتقاد پذیرید و در شرایط دوستانه و محبت آمیز حاضر به گفتگو و تفاهم هستیم و از توان و انرژی هم برای بهبود و آبادانی محل بهره ببریم و …

من الله التوفیق

 

شما می توانید بصورت رایگان در اشتراک ایمیلی این سایت عضو شوید تا مطالب جدید را درون ایمیل خود دریافت کنید.
برای عضویت، ایمیل خود را وارد کرده و بروی اشتراک کلیک کنید...

  1. سلام مهندس، برادر خوبم و اهل تحقیق
    مقدمه ی پست تان بسیار عالی ست و پربار
    هویت به گفته ی شایگان، موزاییک های درهم تنیده ی یک ملت است
    میراث فرهنگی را از این که خوب و فلسفی نگاه کردی، تشکر می کنم

  2. سلام و درود بر شما
    هویت هویت هویت گهر گم گشته این زمانه
    متاسفانه و با تاسف بسیار

  3. شاید برای خدای متعال این گونه تپه ها حتی ذره خردل هم نباشد ولی برای ما انسان ها علامت تمدن و وجود آدم و برقراری حیات بوده، چه بسا یک استخوان مایه ی برکت و حکمت همان منطقه باشد

  4. مهم این است که این آثار طی هزاران سال به مارسیده اما اکنون با کمال تاسف و شرمندگی شاهد هستیم به راحتی آب خوردن دست به تخریب می زنند و یادگار کهن را با قبرستان باستانی آن تخریب می کنند و بعد توقع دارند کسی کوچک ترین حرفی نزند و …

  5. نسبت به بقیه متن که امری مربوط به روستایی شماست، من دخالتی در نظر دادن نمی کنم. دغدغه ها برای دقیق شدن هاست
    متن را خواندم و ارزش گذاری ات به بقایا و میراث و هویت را تحسین می کنم
    ان شاء الله با کنکاش و رایزنی ها، درست می شود
    خدا حافظت

  6. خدا کند حداقل به عقوبت و قبح کاری که دارند انجام می دهند آگاهی داشته باشند و منکر چیزی نشوند
    برایم فوق العاده جالب توجه هست که این قطعه زمین در بین تمام زمینهای زراعی آنجا چرا تاکنون مورد دستبرد قرار نگرفته بود اما اکنون مثل آب خوردن
    زیر چرخهای ماشینهای سنگین در حال تخریب است و ووووووو…

  7. با سلام وخسته نباشید بر شما مرد تحقیق و تفحص کاملا با نظر شما موافقم که این افراد بعد از سلب اسایش و ارامش افراد ساکن در روستا حالا به دنبال تخریب تپه هایی که از میراث فرهنگی روستا محسوب می گردد با تحریک افراد روستا می باشند.(به فکر ایندگان باشیم)

  8. سلام و درود بر شما کاربر گرامی و هم محلی خوبم
    به دو نکته بسیار خوبی اشاره نمودین
    اینا بی مطالعه و در یک اقدام ظاهر الصلاحی و هر دلیل دیگری ،موجبات سلب آرامش و آسایش محل شدند
    و مشکلات زیست محیطی آن در آینده خودش را بیشتر نشان خواهد داد …
    در مورد تپه های باستانی سه گانه جالب توجه انکه اینان برخی جماعتی هستند که متاسفانه هر چه ما بگوییم و نظر دهیم فقط به صرف اینکه اینجانب گفتم مخالفت می کنند و این بدترین نوع رفتار یک انسان تصمیم به عداوت می تواند باشد متاسفانه و بدبختی دیگر آنکه مردم را هم علیه تحقیق و تفحص و دانش تحریک می کنند و گاهی دروغهای برخی افراد منتسب به اینان هم خوب در بین عوام می گیرد و جاذبه و طرفدار هم پیدامی کند و البته این تنها مورد نیست دست اینان باز تر شود قبرستان موجود را هم زیر و رو می کنند و …
    تعجبی ندارم اما تاسف عمیق دارد …

    واقعا به قول دوستی اینان نمی دانستند که چرا آسوده سر تنها تپه ای است که مشاع و بدون مالک مانده است و زمین داران درو برش آنرا ضمیمه زمین خود نکردند ؟؟؟!!!

    باید به خدا پناه برد و جواب نسلهای بعدی را بدهند

با خیالی آسوده یک نظر بگذارید...

برگه ها
ads ads ads