فرزندخواهی مردمان سنه کوه

 photo_2016-09-18_12-51-52

فرزندخواهی مردمان سنه کوه

 

فرزندخواهی یکی از مباحث مهم و قابل بررسی و حساس و البته مورد دقت هر منطقه و علی الخصوص سنه کوه می باشد که در نظر داریم در یک نگاه خاصی بدان توجه کنیم و در این مبحث بپردازیم .

فرزند کیست؟

فرزند به محصول تولید مثل والدین گفته می‌شود و می‌تواند فرزند پسر یا فرزند دختر باشد.در قرآن برای اشاره به کودکان و فرزندان، چندین واژه عربی به کار رفته‌است (مانند ذریه، غلام، ولد، ولید، مولود، طفل و صغیر) که همگی به نابالغان اشاره دارد. 

فرزند به معنای بچه و آنکه از دیگری زاده شده است.نسبت فرزندی تنها از راه آمیزش مشروع و یا تلقیح مصنوعی با شرایطی حاصل می‌شود. بنابراین، چنانچه مردی با زنی که آمیزش با او حلال است، نزدیکی کند و زن باردار شود و پس از گذشت حداقل شش ماه از زمان آمیزش بچه‌ای به دنیا آورد، بچه فرزند آن مرد و زن خواهد بود. همچنین است اگر فرزند از راه تلقیح متولد شود.به قول مشهور ، در آمیزش، نباید فاصله بین زمان آمیزش و زمان وضع حمل، بیش از نه ماه باشد.

اما بحث محارم و فرزند خواندگی مبحث دیگری است که به موقع بدان خواهیم پرداخت .

بچه‌ای که از راه آمیزش حرام ، مانند زنا متولد می‌شود از نظر شرع فرزند به شمار نمی‌رود و به هیچ کدام از مرد و زن ملحق نمی گردد. چنانکه فرزندخوانده نیز فرزند محسوب نمی‌شود و احکام فرزند بر او مترتب نمی‌گردد.اما دلیل بر حرمت و محرم نیست که ان بحث دیگری است.
نسبت فرزندی به اقرار و بیّنه ثابت می‌شود ( نسب ).
اگر زن مرتکب زنا شود و فرزندی به دنیا آورد، فرزند به شوهرش ملحق می‌شود نه مرد زناکار، به شرط آنکه امکان الحاق فرزند به شوهر وجود داشته باشد ( قاعده فراش ). در این صورت شوهر نمی‌تواند او را از خود نفی کند، مگر با لعان. (تذکر: لِعان یا مُلاعِنه مراسمی در فقه و حقوق اسلامی است که در آن زن و شوهر با رعایت تشریفات خاصی یکدیگر را لعنت می‌کنند. به این نحو که شوهر با سوگندهای ویژه‌ای به زن خود نسبت زنا دهد و همسرش با سوگندهای مشابهی اتهام شوهرش را رد کند. با تحقق لعان زن و شوهر از یکدیگر جدا شده و ازدواج دوبارهٔ آن‌ها تا اَبَد ممنوع است.اگر موضوع لعان نفی فرزند باشد، فرزندی که مورد لعان واقع شده متعلق به شوهر قلمداد نمی‌شود. همچنین حد از هر دو ساقط می‌شود، یعنی نه شوهر بدلیل قذف و اتهام زنا تازیانه می‌خورد و نه زن به دلیل زنا سنگسار می‌شود.).

فرزند خواهی

فرزند یکی از نعمت‌های خداوند است که زن و مرد به طور فطری طالب آن هستند، و یکی از مهم‌ترین اهداف ازدواج بقای نسل بشر است که محقق ساختن این هدف بر عهده‌ی زن و مرد است. اسلام مسلمانان را به تکثیر زاد و ولد تشویق نموده است. اما اجازه داده است که هرگاه ضرورت معتبر و منطقی پیش بیاید، به تنظیم و تحدید زاد و ولد و نسل اقدام شود.

قرآن، فرزند را نشانه برکت الهی می‌داند و در شمار پاداش‌های موعود به صالحان، فرزند بسیار را ذکر می‌کند. در این حال، فرزند در کنار ثروت‌های دنیوی دیگر فتنه و وسیله آزمایش نام گرفته‌است که می‌توانند انسان را از یاد خدا غافل کنند.

فرزند خواهی اما امری ذاتی و فطری و خدادادی است .انسان به صورت طبیعی به فرزند خواهی گرایش دارد.درباره این گرایش، و منشأ و ارزش آن، آراء گوناگون و مباحث مبسوطی در فلسفه اخلاق مطرح است.

در مورد احکام فرزندخواهی اینجا را کلیک کرده و از نظر شریف بگذرانید.

فرزند خواهی جنبه متفاوتی دارد و ابنا بشر همه از پیامبران تا انسانهای عادی را در بر می گیرد چنانکه در داستان زندگی پیامبر بزرگ الهی حضرت موسی(ع) در قرآن ذکر شده است فرزند خواهی چند نفر موجب زنده ماندن و اجرای خواست و اراده الهی شده است :

۳۲۵۸۱۹۲۰۹۳۳۶۰۵۵۶۵۶۹۵

فرزندخواهی آسیه

از آنجاییکه آسیه همسر فرعون پادشاه مصر فرزندی نداشت و ازین نعمت برخوردار نبود در رود نیل درون صندوقچه ای فرزندی را یافت که مادرش او را به امان خدا برای نجات از دست  کشتار کودکان توسط فرعون که دریافته بود کودکی از بنی اسرائیل قاتل او خواهد بود فلذا قرآن مجید با اشاره به این داستان به فرزندخواهی آسیه اشاره شده است.

۱ – تحریک شدن فرزندخواهی آسیه
۲ – برانگیختن خوی فرزندخواهی فرعون

تحریک شدن فرزندخواهی آسیه با دیدن موسی علیه‌السّلام :

  وَقَالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْنٍ لِّی وَلَکَ لَا تَقْتُلُوهُ عَسَى أَن یَنفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ[قصص/سوره۲۸، آیه۹]

ترجمه:و همسر فرعون گفت [این کودک] نور چشم من و تو خواهد بود او را مکشید شاید براى ما سودمند باشد یا او را به فرزندى بگیریم ولى آنها خبر نداشتند.

کوشش آسیه در برانگیختن خوی منفعت طلبی و غریزه فرزندخواهی فرعون و نیز واداشتن فرعون به نگه داری موسی علیه‌السّلام و منصرف کردن وی از قتل او گویای تاثیرگذاری عمیق آسیه و تصمیم گیری‌های فرعون است.

حضرت مریم‌(س)

داستان واقعی فرزند خواهی دو پیامبر الهی هم عصر

آیاتی هم در مورد فرزندخواهی حضرت زکریا (ع) و حضرت عمران (ع)هم بیان می شود .در مورد زندگی این پیامبر بزرگ الهی آمده است :

حضرت زکریا(ع) یکی از پیامبران الهی است،که پنج هزار و پانصد سال بعد از هبوط آدم متولد شد.مردم را به شریعت حضرت موسی(ع) دعوت می ‌کرد، عمر با برکت خویش را در راه دعوت به خدا پرستی و خدمت در بیت‌ المقدس سپری نمود.که نام مبارکش در قرآن هفت بار در سه سوره آمده است، زکریا بن برخیا(ع) از پیامبران بنی اسرائیل بود، که سلسله نسبش به حضرت داود(ع) می‌رسد، او رییس راهبان و خدّام بیت المقدس بود و مردم را به شریعت حضرت موسی(ع) دعوت می‌کرد.

در مورد ازدواجش آمده است که:

در میان بنی اسرائیل دو خواهر بر جسته و بزرگ زاده وجود داشتند، یکی به نام «حَنّه»(در بعضی از روایات او با نام «حنّانه» خوانده شده ) و دیگری به نام «اَشْیاع»،زکریا(ع) از اَشْیاع (یا اِلیصابات(اِلیزابت) یا ایشاع(اشیاع))خواستگاری کرد، و عمران که یکی از راهبان و بزرگ بنی اسرائیل بود (و طبق نقلی از پیامبران بنی اسرائیل بود) از «حَنّه» خواستگاری نمود، سرانجام اشیاع همسر زکریا(ع) گردید، و حَنّه همسر عمران شد. به این ترتیب زکریا و عمران، دو شخصیت بزرگ بنی اسرائیل، با جناق همدیگر شدند، و علاوه بر رابطه مکتبی، رابطه خویشاوندی نیز پیدا کردند. چند سال از این ماجرا گذشت، عمران صاحب دختری به نام مریم شد، ولی زکریا(ع) دارای فرزند نشد، زیرا همسرش نازا بود.(منظور از این عمران غیر از عمران پدر موسی (ع)است، و میان آنها ۱۸۰ سال فاصله وجود داشت.

سالها از زندگی عمران و همسرش حَنّه گذشت آنها دارای فرزند نشدند، حَنّه همچون زنان دیگر آرزو داشت که دارای فرزند شود، و با دیدن کودکی احساساتش برای داشتن فرزند به جوش می‌ آمد. تا این که روزی در زیر درختی نشسته بود، پرنده‌ای را دید که به جوجه‌ های خود غذا می‌ دهد، مشاهده این محبّت مادرانه آتش عشق به فرزند را در دل او شعله‌ ور ساخت، و از صمیم دل از خدا تقاضای فرزند کرد، چیزی نگذشت که دعای خالصانه او اجابت شد و او باردار گردید.طبق بعضی از روایات، از سوی خدا به عمران وحی شد که به زودی خداوند پسر پر برکتی که می‌ تواند بیماران غیر قابل درمان را درمان کند و مردگان را به فرمان خدا زنده نماید به تو عنایت خواهد کرد، عمران این مطلب را به همسرش حَنّه خبر داد.
حَنّه وقتی که باردار شد، تصور می‌کرد که فرزند مذکور، همان است که در رحم دارد (غافل از آن که منظور از آن پسری که خداوند به عمران وحی نمود، نوه عمران به نام عیسی(ع) است، که حَنّه برای مادر او (مریم) باردار می‌باشد.)
به همین دلیل حَنّه نذر کرد که کودک پسر خود را وقتی که بزرگ شد خدمتگذار مسجد بیت المقدس قرار دهد.ولی قبل از اینکه کودک به دنیا بیاید حضرت عمران پدر کودک فوت می کند ولی کودک متولد شده دختر بود که نامش را مریم گذاشتند مریم(ع)به معنی عبادت کننده و خدمتگذار است. از آن جا که حَنّه می‌ خواست او را خدمتگذار مسجد و عبادت کننده در مسجد بیت المقدس قرار دهد، نام او را مریم نهاد و طبق جریانی مریم بجای آن نذر به بیت المقدس سپرده شده و با قرعه ای به شوهر خاله اش زکریا (ع)جهت سرپرستی واگذار می شود و …

حضرت زکریا(ع)همیشه اهل دعا و راز و نیاز بود، ولی دیدن منظره غذاهای بهشتی کنار محراب حضرت مریم(ع)، و استجابت دعاهای مریم(ع)، گویی جرقّه‌ای بود که چاشنی قلب او را منفجر کرد و سخت تحت تأثیر قرار گرفت. سالها بود تقاضای فرزندی از خدا نموده بود، تا پس از او وارث او گردد، ولی نتیجه نگرفته بود. شاید زکریا(ع)دیگر امید نداشت تا دارای فرزند شود، زیرا هم خودش به نهایت پیری رسیده بود و هم همسرش پیر شده بود، چنان که از ابن عباس نقل شده: «زکریا صد و بیست سال داشت، و همسرش دارای نود و هشت سال بود.»
اما دیدار منظره میوه‌های بهشتی تابستانی در فصل زمستان و به عکس، روح و جان او را سرشار از امید کرد، و دریافت که می ‌تواند در فصل پیری دارای میوه فرزند شود، چنان که مریم (ع) در غیر فصل میوه، دارای میوه‌ های گوناگون شده است. در همین جا بود که به خدا عرض کرد:
«رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْک ذُرِّیهً طَیبَهً إِنَّک سَمِیعُ الدُّعاءِ؛ سوره آل عمران(۳)،آیه ۳۸. خداوندا! از طرف خود فرزند پاکیزه‌ای (نیز) به من عطا فرما، که تو دعا را می ‌شنوی.» طولی نکشید که فرشتگان در آن موقع که او در محراب ایستاده و مشغول نیایش بود صدا زدند: «که هان ای زکریا! خداوند تو را به یحیی بشارت می ‌دهد، در حالی که کلمه خدا (حضرت عیسی (ع)) را تصدیق می‌ کند و آقا و رهبر خواهد بود، و از هوی و هوس بر کنار، و پیامبری از صالحان است.» سوره آل عمران(۳)،آیه۳۹  و بدین ترتیب فرزند خواهی دو پیامبر الهی به نتیجه میرسد .

کامل این داستان را در اینجا کلیک کرده و مطالعه فرمایید .

DASImage6728

قبر سر حضرت یحیی(ع) در جامع اموی مرکز دمشق سوریه

۳۸۹۶٫jpg

نگارنده این دو مکان را در سال ۱۳۸۵ زیارت نمود و …

این داستان واقعی از پیامبران الهی که الگو و نشان از ارتباط با خداوندگار است روح امید را داشتن فرزند می دانند و حال قضاوت کنید در مورد افراد عادی جامعه بشری چون ما که چگونه باید باشیم.

۵pk5_aksgif.ir-_rasool_akram_gif-تصاویر_متحرک_حضرت_محمد_(

از طرف دیگر این سخنان گهربار پیامبر اسلام حضرت محمدبن عبدالله صلی الله علیه و آله را هم از نظر بگذرانید (برگرفته ازکتاب حکمت نامه کودک )) اثر اقای محمدی ری شهری):

پیامبر (ص): فرزند بخواهید و آن را طلب کنید چرا که فرزند ، مایه روشنی چشم و شادی قلب است .

پیامبر (ص): در خانه ای که کودک در آن نباشد، هیچ برکتی در آن نیست.

پیامبر (ص): هر چیزی میوه ای دارد و میوه ی دل ، فرزند است.

پیامبر (ص): در هیچ خانواده ای پسری زاده نشده، مگر آنکه عزتی یافتند که پیش از آن نداشتند.

پیامبر (ص): هیچ یک از شما نباید فرزند خواهی را ترک کند، چرا که وقتی انسان بمیرد و فرزندی نداشته باشد، نامش از بین می رود.

برای هر یک از فرمایش پیامبر اکرم شاید شان نزول و زمانی باشد اما در هر حال این مطالب نشان از فرزندخواهی به عنوان یک طلب و عقیده بزرگ در دین اسلام هم هست کما اینکه بسیاری از تعدد ازدواج معصومین و امامان علیهم السلام را به این خواسته نسبت درست می دهند که نسل سادات را افزایش دهند و از آنجاییکه پیامبران و امامان علیهم السلام الگوی رفتار خداپسندانه هستند فلذا معیاری برای طلب فرزند می باشند و بر ماست تا ازین دستور الهی سرپیچی نکنیم و …

۶۷۶۷۷

فرزندخواهی در سنه کوه

از انجاییکه ما اهالی سنه کوه از قدیم الایم پیرو مکتب اهل بیت(ع) و رهرو راه انبیا الهی بوده ایم و بسیاری از اهالی این داستانهای قرآنی را در پای منابر و سخنان بزرگان شنیده بودند و برای هم تعریف می کردند و از طرف دیگر داشتن فرزند در زندگی روستایی پشتوانه عظیم در انجام کار و کسب روزی حلال بیشتر در کار کشاورزی و دامداری در قدیم الایام بود فلذا تلاش برای داشتن فرزند و بخصوص فرزند ذکور حتی با تعدد ازدواج بسیار رایج و مرسوم بود و ازین نظر هیچگونه ننگ و کسر و شانی و حدودی عرفی و شرعی وجود نداشت و بررسی و نگاه به زندگی بیش از پنجاه سال پیش اهالی سنه کوه و منطقه این امر را بخوبی و مبرهن نشان می دهد .

ولی امروزه برعکس شده است و تغییر هویت ناشی از مهاجرت و شهر نشینی برای یک عده غم و فراق و درد نداشتن فرزند و برای خود رفاه و تامین هویت و درس و دانشگاه و کار فرزندان خود را می جویند و غافل از خیلی چیزهای دیگرند .

البته در اینجا قصد بیان مطلبی در مورد زندگی کسانی که به هر دلیلی از نعمت فرزند برخوردار نیستند را نداریم و قصد باز کردن این بخش از زندگی خصوصی افراد را نداریم اما در یک بیان کلی باید گفت که داشتن فرزند شاید دارای مشکلات و سختی هایی باشد اما نداشتن فرزند و خاموش بودن چراغ خانه ای مصیبت است که برای اهل ان خانه همیشه ایام عمرشان تداوم دارد که نگارنده این سطور خود تجربه تلخ آنرا برای سالها لمس و چشیده ام و …

البته کسانی که در شرایط عادی به ساده ترین وجهی با یک نزدیکی معمولی بچه دار می شوند و بعد مشغول زندگی عادی خود و کسب و کار خود را سامان می دهند و به توان مالی و اجتماعی عادی می رسند و دچار معضل پیشگیری و حتی حاملگی ناخواسته هرگز نداشتن فرزند و ندارنده ها را اصلا نمی توانند درک کنند! و معمولا کلی حرف و حدیث خود قانع شونده برای خود دارند! چرا که حس و فطرت فرزندخواهی اینان هرگز برانگیخته نشد و بروز و ظهور آنرا درک نکردند که فهم کنند ! چنانکه آدم سیر و سیراب هرگز گرسنگی و تشنگی در بیابان لم یزرع را چون تجربه نکرده اصلا درک نمی کند که بهتر است به همین اشاره بسنده کرده و بگذریم و …

امروزه با گسترش روزافزون علم و دانش بشری در علوم پزشکی و پایان مصیبت برخی خانواده ها برای درمان نازایی دیگر دعای پیامبری کارساز نیست و نیازمند هزینه های گزاف برای رسیدن به این وجه خواسته فطری بشر و دستگیری در پیری و درماندگی حتی در جوانی همه خانواده هاست تا تلاش نمایند در همان سنین جوانی فرزند آورند و به بی تدبیری و دلایل واهی دنیوی این امر مهم فرزند آوری را به تاخیر نیندازند و امروز و فردا نکنند و …

به امید گشایش کار هر کسی که خواهان زندگی شرافتمندانه و خوب با تاسی از دستورات الهی هستند .

این مبحث را به پایان می بریم و امیدواریم توانسته باشیم شمه ای ازین حس بشری را ملموس  کنیم

تا گفتاری دیگر بدرود

  royanbuilding

royan-map

پژوهشگاه رویان مرکز فوق تخصصی باروری و درمان ناباروی در پژوهشگاه رویان تهران وابسته به جهاد دانشگاهی که در فعلا بهترین و معتبر ترین مرکز کشور هست در کنار دیگر موسسات و کلنیک های دیگر و …

 

شما می توانید بصورت رایگان در اشتراک ایمیلی این سایت عضو شوید تا مطالب جدید را درون ایمیل خود دریافت کنید.
برای عضویت، ایمیل خود را وارد کرده و بروی اشتراک کلیک کنید...

  1. سلام مهندس. به سه دلیل این بحث را خیلی پسندیدم:
    یک، موضوع اش، انسانی و مورد طلب اجتماعی ست و انسان لذت می برد بحث را می خواند
    دو، فرهنگ سنه کوه را به یک بحث دینی الصاق کردی و این آدمی را تشنه ی خواندن می کند
    سه، پیش زمینه ی بحث را خیلی عالی چیدی. و این به دانش مان افزوده است. هرچند روی از قبل مطالعه هم کرده باشه کسی، باز نیز مسایل مهمه ای را مستند کردی. بسیار ممنونم جناب مهندس رفیق اهل فضل و دانش. خدا حافظ

  2. سلام جناب کبلاقا ابراهیم عزیز استاد و سرور بزرگوارم
    از حسن توجه و دقت و مطالعه دقیق حضرتعالی بی نهایت سپاسگزارم
    برای نوشتن و تدوین هریک ازین پستها ساعتها و گاهی ماهها و گاه چند سال وقت گذاشته و فکر و برنامه ریزی و تجسس می کنم
    و همیشه امیدوارم برای خوانندگان عزیز مفید باشد و گره گشای مشکلی باشد
    نه خدای نکرده گره ای را کورتر و امیدی را ناامید گرداند ازین نظر چون از دل بر می خیزد لاجرم بر دل نشیند
    و البته اگر اهل دلی باشد
    که خدای را شاکرم عزیز همراهی چون جنابعالی دارم که اهل دل و معرفت بی نهایتی
    سپاس از همه لطفت

  3. بسیار با دقت نه فقط خواندن که مطالعه کردم این پست تو را محمد.
    و فرق است میان خواندن و مطالعه. مطالعه موجب طلوع مثل آفتاب بر ذهن است.
    مبحث را با بحث فقه، جامعه، هنجار و حکایت قرآن و شیوه ی آموزنده ی انبیا و مؤمنان پیچیدی حسابی. تشکر

  4. خدای را شاکرم مورد عنایت و توجه شما کاربران عزیز واقع می شود و …
    قربان معرفت و مرام شما

با خیالی آسوده یک نظر بگذارید...

برگه ها
ads ads ads