بررسی دسته روی بین سنه کوه وارمی(۸)

IMG_0251

ناگفته هایی از دسته روی بین سنه کوه و وارمی(۳)

 

در دو پست قبلی در اینجا و اینجا مطالب ناگفته زیادی را بیان داشتیم از جمله متن سوال و جواب قدیمی و اصلی را هم برای شما کاربران عزیز منتشر نمودیم و حال در ادامه به ناگفته های دیگری ازین مراسم با معنویت و سنتی می پردازیم تا انشاءالله مورد استفاده شما و نیز موجب مرضی خدای تعالی واقع گردد و…

photo_2016-11-08_حاج میرحمزه خدابیامرز

۸- بعد از پامنبری خوانی که در واقع مقدمه منبر بود در خیلی سالها پیش و دوران پهلوی اول «ملاباب گل محمدی »پدر حاج شیخ علی روحانی واعظ و ملا منبری بود و تنها ایشان منبر می رفتند و بعد گریز خوان گریز می خواند و بعد دعا و تمام .

بعد از فوت ملاباب گل در سال ۱۳۲۲ ه ش شخصی بنام «ملا ذبیح جناسمی »برای دو محل به منبر می رفتند و «حاج میر حمزه » خدابیامرز پامنبری و گریز خوان بودند تا اینکه ملا ذبیح با توجه به سطح تسلط و سواد خوب حاج میرحمزه به ایشان اجازه منبر دادند و حاج میر حمزه  با اینکه عمامه گذاری نکرده بود اما با کلاه و شالی سبز و عبا و قدک به منبر رفتند و تا سالهای اوایل انقلاب تنها منبری و واعظ دو محل بودند و روز تاسوعا و عاشورا به منبر می رفتند و در زمان ایشان «گریز خوان » که معمولا در قدیم مشد رضا علیزاده و حسین جناسمی و بعد اسماعیل زارع و بعد آقا سید علی گالشی بودند در انتهای منبر وقت روضه خوانی ذکر مصیبت اهل بیت (ع) با آهنگی یا کلمه ای ناگهانی از جا بلند شده و صدا را سر می دادند و همان ذکر مصیبت را تکمیل کرده و با صوت حزین و دلنشینی ادامه می دادند ازین طریق  گریه و حزن و اندوه حاضرین مجلس را تلطیف کرده و به اوج معنوی می رساندند و گاهی دونفره با یک ریتم و گاهی هم تک نفره تا به نزدیک آخر رسانده و بعد روحانی دعا می کردند و تمام و …

بعد از اتمام در انتها با گفتن و عجل اللهم فی فرج مولانا صاحب الزمان معنیش این بود که کل جمعیت از جا بر خاسته و رو به قبله با صدای بلند ذاکری از اهل بیت یا شخصی که علاوه بر دانستن دارای شرایط خوش صدا بودن و صدای بلند و رسا و نیز دارای وجهه سنی و موقعیت اجتماعی خوبی باشد سلام ها را بیان می کرد و دیگران زمزمه می نمودند و ابتدا سلام به امام حسین و با شروع صلی الله و علیک یا اباعبدالله و یا …

۱٫ رو به قبله سلام به امام حسین:

اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا اَباعَبدِالله اَلسَّلامُ عَلَیکَ یَابنَ رَسوُلِ الله اَلسَّلامُ عَلَیکَ یَابنَ اَمیرِالمُؤمِنینَ وَابنَ‌فاطِمَهَ الزَّهراء سَیِّدَهَ نِساءِ العالَمینَ وَ رَحمَهُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ

بعد نود درجه چرخش به سمت شرق و رو به مشهد و السلام علیک یا غریب الغربا و…

۲٫ رو به سوی مشهد مقدس و سلام به امام رضا:

اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا غَریبَ الغُرَباء اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا مُعینَ الضُّعَفاءِ وَ الفُقَراء اَلسُّلطانَ اَبَاالحَسَنِ عَلیَّ‌بنَ‌موُسَی الرِّضا وَ رَحمَهُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ

و سپس به سمت قبله  السلام یا صاحب الزمان عجل الله و یا …

۳٫ روبه قبله و سلام به امام مهدی:

اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا مَولانا یا صاحِبَ الزَّمان اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا خَلیفَهَ الرَّحمنِ اَلسَّلامُ عَلَیکَ یاشَریکَ‌القُرانِ عَجَّلَ اللهُ تَعالی فَرَجَهُ وَ سَهَّلَ اللهُ مَخرَجَهُ وَ رَحمَهُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ

وقتی سلامها کامل بیان می شد در انتها ذکر فاتحه گفته می شد و همه برای صرف ناهار می نشستند و امروزه برای نماز جماعت ظهر و عصر آماده می شوند و …

 البته در قدیم نماز جماعت ظهر و عصر خوانده نمی شد و بعد از انقلاب جزو برنامه شد آنهم قبل از ناهار و …

در این سالهای بعد از انقلاب و درگذشت مرحوم جناب حاج میر حمزه در اوایل دهه شصت دیگر روحانیون جایگزین شدند و اکنون در وارمی جناب حج اسلام شیخ حسین زارع و حاج سید مرتضی موسوی راد و اخیرا سید محمد (هاشم )طاهری  در سنه کوه حج اسلام شیخ نبی الله یوسفی و حاج شیخ محمد علیجانی روحانی واعظ هستند و در سالهای اول که محرم در فصل تابستان و بعد بهار بود در روز تاسوعا و عاشورا از هر محل یک روحانی به منبر می رفتند و ابتدا میزبان به منبر می رفت و معمولا کوتاهتر و در انتها دعا نمی کرد و با ذکر صلواتی پایین آمده و روحانی مهمان با یاعلی گفتن سه بار به منبر رفته و ذکر حدیث و مصیبت خوانی و انتها دعا می کرد و تمام می شد ولی بعد ها دیدند وقت کم می آورند و و روزها کوتاه شده بود و ازین نظر توافق شد که در تاسوعا روحانی مهمان در سنه کوه و عاشورا روحانی مهمان در وارمی به منبر می رود آنهم واعظ و سخنران نوبت همان سال و اصلا رعایت می شود که جابجا یا کسی دیگر به منبر نرود.

این سالها از گریزخوان دیگر خبری نیست و اگر کسی گریز بخواند اصلا مورد تایید عموم واقع نمی شود و مورد مضحکه و متلک پرانی قرار می گیرد مگر گاهی مصیبت خیلی اوج بگیرد و وقت اجازه دهد مداحان کوتاه با دم نوحه همه سینه می زنند که وای حسین شهید شد و از اینگونه ابیات و گرنه مصیبت و دعا همه وظیفه روحانی منبر هست و در واقع این سالها به دلیل تلاش برای رعایت اقامه نماز اول وقت آن شور و حال عزاداری خالصانه و بی ریا قدری کمتر شده و تلاش می شود آی تمام کنید و عجله عجله که مراسم جمع و جور شود به هر قیمتی تا نماز سر اذان ظهر خوانده شود و معمولا هم بعد از نماز سفره ناهار پهن می شود و تا ساعت یک نشده مراسم تمام می شود با اینکار انگار همه چیز تمام شده و بگو بخندها راه می افتد و شوخی و …

اما در قدیم با اینکه نماز اول وقت و حتی به جماعت خوانده نمی شد اما کسی عرفا حق خنده و شوخی نداشت و معمولا می گفتند در این دو سه روز محرم نباید بخندید که لب و لوچه آدم کج می شود و …

در این مورد باز هم مطالبی هست که می شود بیان داشت اما فعلا به این مقدار بسنده می کنیم و ما بقی را به وقتی دیگر موکول می کنیم که اگر عمری باقی باشد و …

تا دیداری دیگر بدرود و حق نگهدار شما

photo_2016-11-08_

حجت الاسلام حاج شیخ میرحمزه موسوی پور خدابیامرز که حق بزرگی بر گردن همه اهالی دارد تا همیشه ایام او را یاد کنند و صلواتی و خیراتی نثار روحش و …او که از پیشتازان رفتن پای پیاده به کربلا بود و مکه هم مشرف شده بود و در کنار وعظ و روضه در کار تجارت و دعا هم بود و به نحوی حل اختلاف محل و محل رفع و رجوع مسائل شرعی هم بود خدایش بیامرزاد و ….

حاج شیخ میرحمزه خدابیامرز از روحانیون قدیم سنه کوه به منبر می رفت. وی منبر بسیار قوی و با بیان رسایی داشت. معمولا حدیث خوانده و سخنرانی قرایی می نمودند و در آخر ذکر مصیبت معمولا در این روز بیشتر ذکر مصیبت حضرت ابوالفضل العباس(ع) را می خواند و در پایان ناهار و مراسم با خداحافظی و بدرقه مهمان تا فاصله ای به اتمام می رسید.(برای شنیدن صدای حاج شیخ میرحمزه که در قبل از انقلاب صدایش ضبط شده اینجا را کلیک کنید و اینجا برای استماع با موبایل کلیک کنید.)

پخش‌کننده صوت

۰۰:۰۰
۰۰:۰۰

و…

IMG_0251

و …

DSCF1045

و…

DSCF9406

واعظ محترم از روستای وارمی در روز تاسوعا در سنه کوه سخنرانی می کند و …

DSCF9418

و …

شما می توانید بصورت رایگان در اشتراک ایمیلی این سایت عضو شوید تا مطالب جدید را درون ایمیل خود دریافت کنید.
برای عضویت، ایمیل خود را وارد کرده و بروی اشتراک کلیک کنید...

  1. سلام مهندس. خواندم. باز هم خواندنی بود. خصوصاً گریزخوانی در هنگام ذکر مصیبت. الآن اگه گریزخوان میکروفون را بگیرد برخی روضه خوان ها عصبانی می شن.
    در ضمن سؤالم این است سنه کوه روحانی مقیم هم دارید که مسجد و نمازجماعت و امور شرعیه ی محل را بر عهده داشته باشه؟

  2. سلام جناب اخوی همیشه همراهم
    بله امروزه همانطور که اشاره نمودی گریز خوانی از مد افتاده و دیگر نمی شود خواند و …

    روحانی مقیم به آن عبارت نه اما دو نفر روحانی اهل محل ساکن شهر نکا و ساری هستند که به مناسبتها در محل حضور می یابند و …

با خیالی آسوده یک نظر بگذارید...

برگه ها
ads ads ads